26 september, zaterdag - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van hansrenee - WaarBenJij.nu 26 september, zaterdag - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van hansrenee - WaarBenJij.nu

26 september, zaterdag

Door: Webmaster

28 September 2009 | Kazachstan, Alma-Ata

Uitgeslapen! Het ontbijt zou tot 10.00 uur worden geserveerd, Wederom uitgebreid, warme en koude gerechten, maar helaas werd het niet aangevuld, waardoor het voor de latere gasten wat beperkter werd. Bieten-, aardappelsalade, gehaktballen, vis, vlees, kaas, (brood en koffie was op) en sap. Om 10.30 uur begonnen we met onze rondwandeling door Almaty. Almaty is de voormalige hoofdstad van Kazachstan. De stad lijkt niet oud, maar was waarschijnlijk al in de 9e eeuw gesticht bij een oase aan de zijderoute. Mongoolse hordes Djengis Kahn heeft deze nederzetting compleet verwoest. In 1854 werd door de rusen een militair fort aangelegd en kreeg de naam Alma ata (vader van de appelen, maar op zijn kazachstans is het almaty) In 1887 en 1911 verwoestte 2 aardbevingen grote delen van de stad en in 1921 een enorme overstroming waardoor de bevolking gedecimeerd was. In 1929 werd het de hoofdstad van de socialistische sovjet republiek. De stad fungeert als toegangspoort tot Siberië waardoor het een enorme groei heeft door gemaakt. In 1997 (Kazachstan is onafhankelijk geworden, en werd de centraler gelegen stad Astana de hoofdstad van kazachstan) Almaty blijft echter het economisch en cultureel middelpunt.
In de buurt van ons hotel was er een soort regionale markt, waar volgens ons verschillende plaatsen zich presenteerden met eigen produkten in hun eigen klederdrachten. Kleurrijk geheel. Er werd veel vlees verkocht. Hier zagen we koeienkoppen tussen het vlees staan. Hierna verder gelopen naar
Panfilov park met de Senkov kathedraal. Deze veelkleurige russisch orthodoxe kerk werd in 1904 gebouwd, tijdens de sovjet periode deed het dienst als staatsmuseum, maar nu is het in gebruik als kerk. Er wordt heel veel gebeden. Achter de kathedraal ligt een kolossaal oorlogsmonument, ter nagedachtenis van 28 kazachen, die een hele duitse pantserdivisie nabij moskou weerstonden. Typisch Russische pompeus monument.
Hierna naar de zeer grote bazaar. Allemaal overdekte kleine stalletjes. Nog een kopje koffie (Italiaans) gedronken op een overdekt terras aan de promenade die de zijderoute heet. Terug naar het hotel ivm kou om onze fleece op te halen. Er hingen grijze wolken.
Opnieuw op weg, nu in zuidelijke richting (berg op) naar het onafhankelijkheids monument, de presidentiële residentie, het poesjkin bibliotheek. Tijdens het lopen passeerde vele bruidsstoeten in luxe verlengde witte versierde hummers en mercedessen. In totaal zo’n 30 stoeten. Elk bruidspaar moest bij de fonteinen van het onafhankelijkheidsmonument een foto maken. Ze stonden in rijen achter elkaar te wachten. Taartje gegeten in een lunchroom, waar achter een raam de banketbakker te zien was die de taarten aan het versieren/opmaken was. Heerlijk gebak gegeten. Al teruglopend naar het hotel begon het te regenen. Daar Almaty toch meer westerse prijzen hanteert, moesten we nog wat geld wisselen. Inmiddels kwam de regen met bakken uit de hemel vallen. Gelukkig mochten we onze hotelkamer gebruiken tot 18.00 uur. Teruggekomen onze bagage gepakt en wat geluierd. Nog een biertje in de hotellobby gedronken en om 20.00 uur met de hele groep naar een chinees restaurant om daar ons galgenmaal te nuttigen. Per taxi heen en te voet terug. Heerlijk gegeten met stokjes. Ibby ons kirgistaans gidsje was er ook bij. Om 23.15 uur met de bus naar het vliegveld, waar we 23.30 uur arriveerden. Afscheid van chauffeur, die ons veilig door kazachstan, kirgistan en weer kazachstan gereden heeft, en Ibby. Om 24.00 uur op vliegveld (incheckbalies waren nog dicht) Shirley toegezongen vanwege haar 31e verjaardag. Daar moest op gedronken worden, de wodka kwam daarbij van pas. Ingechekt ) het water mocht ondanks alle security checks gewoon mee. Ons vliegtuig vertrok keurig op tijd om 0.300 uur (Nederlandse tijd 23.00 uur). Na een rustige vlucht, weinig geslapen om 6.00 uur aan gekomen in Frankurt, en doorvlogen om 8.00 uur naar Schiphol. Even dreigde het vliegtuig later te vertrekken ivm mist in Amsterdam. Om 9.00 uur geland en om 10.10 uur al in de taxi terug naar huis, waar we om 10.30 uur arriveerden.
Mede vanwege de goede zorgen van Shirley (reisbegeleidster) kunnen we terugkijken op een mooie interessante vakantie.

• 28 September 2009 - 15:29

Lieneke:

Fijn dat je weer heelhuids thuis bent, Renée. Het nagenieten is misschien van korte duur, we zien je morgen alweer?!

• 28 September 2009 - 20:30

Ruth:

Fijn! weer thuis!
    Kunnen we de agenda's naast elkaar leggen voor en avondvullend program?? Met foto's en nog mer verhalen?!