13 september, zondag - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van hansrenee - WaarBenJij.nu 13 september, zondag - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van hansrenee - WaarBenJij.nu

13 september, zondag

Door: Webmaster

13 September 2009 | Oezbekistan, Tasjkent

Daar zijn we weer, we hebben de smaak te pakken en alle leuke reacties zetten ons nu "onder druk" om door te gaan.
Een Madrassa is een Koranschool. Hier werden (voornamelijk vroeger) leerlingen opgeleid tot iman. Tegenwoordig is het in bezit genomen van souvenierverkopers, doet ons denken aan de bijbel: "maak van het huis van mijn vader geen handelsmarkt".
We hebben niets van een woestijnralley gemerkt. Zowel in pers (kennen ze hier niet/kranten niet gezien we zouden het overigens ook niet kunnen lezen) als wel buiten op straat.
Dat voor wat betreft de educatie. Nu weer verder met ons zijdenavontuur.

Vanochtend om 7.30 aan het prima ontbijt op het terras voor de ontbijtzaal van het hotel. Om 8.00 uur met de bus naar Bakhaudin Naqshband Mausoleum. Het is een van de belangrijkste heiligdommen van de Soefi-orde (Edward, vraagje aan jouw: wat is dat??).
Er is een Chanaka (grote (soms groen) koepel) uit 1594, een prachtig Moskee (Hakim Koesj Begi-moskee) uit het begin van de 19e eeuw. Hier ligt Naqsjbandi begraven onder een manshoge stenen podium (dachma) begraven. Erboven hangt aan een hoge paal een deel van een yakkenstaart, ten teken dat hier een heilige begraven ligt.
De binnenplaats is omgeven door werkelijk een schitternde overdekte gang (pergola) met zeer fraai en kleurig bewerkt plafond. Het wordt ondersteund door bewerkte houten pilaren. Midden op de binnenplaats is een bron (blauw versierde heilige put) waar de gelovigen (tegen de klok in) 3 maal omheen lopen.
De moskee onder de chanaka (Moezafar Khan moskee) was van binnen eveneens zeer mooi, met vele houten palen. Schoenen uit en naar binnen en kijken. Zeer de moeite waarde om te bezoeken als je in de buurt bent!
In 1993 is het een en ander gerestaureerd ter gelegenheid van de 680 verjaardag van Naqshband. Om het complex ligt weer een uitgestrekte begraafplaats.
Om 10.00 verder naar het zomerpaleis van de laatse Emir Abdallahad (begin 1900).
Een mix tussen Russische en traditionele Buchare stijl. Het eerste gebouw was mooi, met grote zalen waarvan een in met erg mooi wit stucwerk, gemaakt door de meest befaamde stucadoor van Buchara. Toen de Emir ontdekte dat hij een foutje gemaakt had, werd zijn hand eraf gehakt. Ook stond hier een 'magische spiegel" waar je 1 dag jonger in zou lijken.
Er stonden fraaie aardenwerken potten en pannen. Het gastenverblijf was ingericht als kostuummuseum. Eigenlijk ook erg fraai. tot slot nog de harem bezocht die nu dienst deed als tentoonstellingsruimte voor soezani's (zijden wandkleden) en natuurlijk souveniershop voor de "suppoosten". Wederom erg fraai, alleen geen meisje van 13 jaar gezien, zoals ze daar 100 jaar geleden zouden hebben moeten rondlopen en zwemmen om appels dan wel gouden munten van de Emir op te vangen.
Om 12.00 uur vertrek naar het laatste onderdeel, het mausoleum Tsjor Bakr (niet te verwarren met Cor Bakker).
Dit was een necropolis voor de aristocratie van Buchara. Gebouwd in de 16e eeuw, bestaande uit een vrijdagsmoskee en rechts een Khanaka omgeven door mausolea (kleine) en graftombes. Wederom moerbeibomen met moerbeien erin. Het was bloedheet (40 graden), dus ergens bij graftomdes in de schaduw gezeten. Was daar wel uit te houden.
De pisjtakken waren wel mooi, maar we hadden al mooiere gezien. Op ons rustplekje kwamen nog moslims zitten die gingen bidden uit hun Arabische gebedsboekje (van achteren naar voren), daarna weer een vriendelijk praatje. Erg aardige mensen hier.
Om 13.15 uur naar hotel. Daar op kamer onder airco gerust/geslapen. Om 15.30 uur, gewapend met kaarten naar het Hauzplein (waterbassin) en in de schaduw van de alom bekende moerbeiboom uit 1477 onder het genot van 2 potten thee (totaal 50 eurocent), de kaarten geschreven. Denken dat we ze morgen/overmorgen in Samarkand op de bus doen. Of ze aankomen?????? Daarn naar het internetadres. Zo nu zijn we weer up-to-date.
Morgen vroeg naar Samarkand (vertrek 8.00 uur aankomst verwacht om 18.00 uur) met tussenstop in Sjachrisabz, de stad waar Prins Timoer Lenk begraven ligt. Morgen komt hier meer over.
Overigens internet kost hier 1.000 Cym (= 50 eurocent) voor 1 uur.

• 13 September 2009 - 20:07

Edward:

De soefi boodschap is een boodschap van eenheid, geestelijke vrijheid, liefde, harmonie en schoonheid, bestemd voor de gehele mensheid.
    Zij bedoelt niet een nieuwe religie te stichten, maar wekt hen op die het geestelijk pad wensen te betreden en daarin tevens inspiratie hopen te vinden. www.soefi.nl

Tot ziens in Kattuk (= Katwijk voor streekgenoten) op iedere 4e zondag vd maand 4!

• 13 September 2009 - 21:15

Johnn:

Dag Renéé & Hans. Vanavond ook maar eens gaan kijken naar jullie verslagen. Je krijgt een heel andere indruk van het land.Is Buchara niet ook de plaats waar 'perzische' tapijten vandaan komen? Wat zijn overigens pisjtakken?
    Greoeten, ook van Mariet.