22 september, dinsdag Bishkek naar Tamcy - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van hansrenee - WaarBenJij.nu 22 september, dinsdag Bishkek naar Tamcy - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van hansrenee - WaarBenJij.nu

22 september, dinsdag Bishkek naar Tamcy

Door: Webmaster

23 September 2009 | Kyrgizië, Bisjkek

Peter Paul: wat een pech voor Martijn. Moet hij lang met z'n duim in het gips blijven en is het een lelijke breuk? Marja is nu in Lissabon, hopen dat ze zich daar goed kan bewegen. In ieder geval succes met de "ziekenboeg" en alvast dank voor het doorgeven van alle info aan mam.

Om 7.30 uur opgestaan, ons laatste nacht en ontbijt in dit voortreffelijke hotel. Gisterenavond nog heerlijk gegeten in Restaurant Metro, een soort Expat-restaurant cafe. Allerlei internationale gerechten, dus gelukkig geen sjaslik of iets niet definieerbaars Kirgizies.
We lagen om 22.30 uur in bed.

Het ontbijt bestond weer uit allerlei lekkere hapjes, varierend van warme groente rijst, gebakken ei, loempiaatjes, tot brood en zelfs fruityoghurt. De jus bij het ontbijt was het omfietsen waard.

Om 8.30 uur in de regen vertrokken. De wolken hingen laag. Het zou een mooie tocht door de bergen moeten worden, maar de laaghangende bewolking maakte dat onmogelijk. Na 2 uur rijden theestop. Het was opgehouden met regenen en af en toe zag je wat van de omgeving. Kyrgistan heeft veel akkerbouw, mn tarwe. Er wordt volop geoogst. Verder is het nog erg Russisch.
Na een afdaling door de bergen kwamen we bij het Isikolmeer uit. Dit meer is 187 km lang en ligt op een hoogte van 1.600 m. Aan het begin van het meer bij een plaatsje gestopt voor lunch. We hebben even aan het meer gekeken. 's winters vriest dit meer niet dicht, het is een beetje zout, terwijl het toch tot -20 graden is.
Na de stop naar Tamcy. Hier zullen we verblijven in zgn. Homestays, bij de plaatselijke bevolking thuis. Zij krijgen daar natuurlijk een kleine bijdrage voor en de organisatie ook die het vervolgens weer investeert in nieuwe onderkomens. Zo kan de plaatselijke bevolking profiteren van het toerisme.
Wij lagen met nog 5 anderen van de groep in 1 huis. Was prima maar primitief. Douche en WC buiten, bij binnenkomst schoenen uit.
Eerst naar het meer en daar wat langs gelopen. Vanwege de grootte leek het net de zee, het geruis en de deining/golfslag. Er was echter geen boot op te bekennen. Rondom het meer lagen de bergen met toppen tusen de 4.000 en 5.000 m. Echter vnawege het slechte weer geen goed zicht. Het was dreigend weer dus met 1 uur waren we weer in het huis terug. Daar had de eigenaresse voor thee gezorgd met heeeerlijke abrikozenjam, brood, broodjes, koekjes, snoepjes, chocolaatjes en een mouse van tomaten met knoflook.
allemaal erg lekker maar binnen 2 uur zouden we daar ook gaan eten.....
Om 19.30 uur dus avondmaal, plov (rijst met schapenvlees en groente) en een tomatensalade (in 't zuur). allemaal erg smakelijk maar veel. We hadden vor ons eigen bier gezorgd. Daarna nog thee met wederom abrikozenjam plus de rest. Onze reisleidster die ook in ons huis zat had nog voor Wodka gezorgd, en dat moest ook op.
Om 22.00 uur te bed. Buiten stond een behoorlijke wind en het werd lekker koud.
Prima slaapweer dus.

• 23 September 2009 - 10:50

Annette:

Hoi, ik ben wat later ingestapt in jullie reisverslag. (WP - je weet wel Renée). Maar jullie zijn niet kort van stof. Je kunt zo een altrnatieve reisgids uitgeven.
    geniet nog van de laatste dagen en vergeet niet dat jullie op vakantie zijn...