8 september, Ashgabat - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van hansrenee - WaarBenJij.nu 8 september, Ashgabat - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van hansrenee - WaarBenJij.nu

8 september, Ashgabat

Door: Webmaster

08 September 2009 | Turkmenistan, Asjchabad

Gisteren verslag snel moeten afbreken omdat het internetcafe sloot. We maken de dag van gisteren nog wel af. Nu onze belevenissen van dinsdag 8 september.
Om 8.15 uur opgestaan. Prima nachtrust in ons zeer goede hotel. Ontbijt was inmiddels bekend, uitgebreid en goed. Om 9.30 uur met de bus naar Geok Tepe. In 1881 hebben de russen hier een veldslag uitgevochten met de Turkmenne. Uiteindelijk hebben de Russen (nadat zij een hoeveelheid springstof onder de muren hebben gelegd) de stad verwoest. De Russen verloren slechts 500 man, de Turkmenen 15.000 burgers en een paar duizend soldaten. Van de stad is niets meer te zien, wel staat er nu een Moskee voor 8.000 mensen. De minaretten zijn 60 m hoog, de koepel 42 m (jaartal van Mohammed). Van buiten is de koepel zee-groen/blauw. Hij is gebouwd in 1969 met Saoudi's geld.
We mochten naar binnen, vrouwen natuurlijk gesluierd, mannen ook gekleed (lange broek en mouwen). Met deze hitte niet geweldig. Foto's alleen buiten, niet binnen. In de moskee was er ruimte voor ca. 5.000 mannen beneden en 3.00 vrouwen/kinderen boven. Na 1 uur vertrokken we weer naar een ranch waar de beroemde Achal-Teke paarden gefokt worden. Deze goudkleurige paarden zijn beroemd vanwege hun kracht en uithoudingsvermogen. Momenteel zijn er nog zo'n 3.500 paarden in Turkmenistan en Rusland. De paarden worden vooral gebruikt voor de race. Het waren inderdaad mooie paarden, tussen de 1,42 m en 1,65 m hoog. Smal hoofd en relatief lange oren en ranke benen, Ze werden stuk voor stuk voorgesteld en vervolgens werd er nog wat op gereden. Was wel grappig. We zijn niet zo'n paardengekken maar toch....
Daarna met de bus naar de grootste moskee van centraal Azi"e. hier is ook het mausoleum van Nyyazov, de vorige president die in 2006 aan een hartinfarct is overleden en waarvan op iedere straathoek een standbeeld staat. In het mausoleun liggen ok zijn moeder en 2 broers (die omgekomen zijn bij de aardbeving in 1948, waar 110.000 inwoners van Asghabat het leven lieten!!) en vader. Wat er met z'n vrouw en zoon is gebeurd weten we niet, de gids zwijgt hier over, waarschijnlijk zijn die na z'n dood terug naar Rusland gegaan. Het mausoleum is een groot marmeren koepelvorming paleis. Lekker protserig met veel goud en sierpleister.
Foto's maken was natuurlijk niet aan de orde. De omgeving was groen met wederom veel waterpartijen/fonteinen. De ernaast gelegen moskee is werkelijk reusachting. Het is in 2 jaren gebouwd, tussen 2002 en 2004. De Minaretten zijn 92 m hoog en de koepel 62 m. Binnen ligt een van de 5 grootste handgeknoopte tapijten van Turkmenistan. We mochten slechts op een smal pad naar binnen lopen (schoenen uit en sluier om). Er kunnen 20.000 mensen in terecht. Volgens Nyyazov kan een moslim van in plaats naar Mekka ook naar deze moskee gaan. De moskee ligt op ca. 15 km buiten Ashgabat, precies op de plaats waar Nyyazov is geboren. We denken dat een halve Italiaanse berg met marmer in deze moskee is verwerkt. We mochten slechts op 1 plekje foto's maken.
Daarna terug naar Ashgabat, naar een soort shopping mall. Wat gekocht voor de lunch en wat dollars gewisseld en daarna door naar een bazaar (overdekte markt). Was kleurrijk. Niet meer zo druk. Hier hebben we verder geen geld uitgegeven, alleen kijken, kijken en niet kopen. Er waren veel grote taarten, brood, groente fruit, kruiden, vlees, ( geen vis) en toiletspullen.
Daarna terug naar het hotel en direct gaan internetten. Vanavond gezamenlijk eten met Turkmeense dans (?). Morgen moeten we om 4.30 uur vertrekken voor onze binnenlandse vlucht!!

• 08 September 2009 - 18:57

Marijtje:

Wat een heerlijk gedetailleerd verslag. Hier gaan ondertussen de clubkampioenschappen gewoon door bij heerlijk nazomer weer. Gisteren gekeken hoe Desiree er 2,5 uur overgedaan heeft om in de DD7 te verliezen. Wel een prachtige partij.
    Blijf lekker genieten!!!

• 08 September 2009 - 19:36

Ruth:

Druk program!

• 08 September 2009 - 20:19

Chris En Mariette:

Wat enig om jullie reisverhalen weer te lezen. Zo zijn we ook een beetje op vakantie.
    We wensen jullie een hele fijne vakantie enne succes met de Turkmeense dans! Zet jullie beste beentje maar voor!

• 09 September 2009 - 20:58

Corrie En Coen Van P:

Hallo Renée en Hans,

Net jullie url doorgekregen van Carla. Wat een reis maken jullie. Goede vlucht morgen.

Tot ziens op de bieb

C. & C.

• 18 September 2009 - 19:01

Carla:

ben benieuwd hoe je eruit ziet met sluier !