25 september vrijdag karakol naar Almaty - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van hansrenee - WaarBenJij.nu 25 september vrijdag karakol naar Almaty - Reisverslag uit Alma-Ata, Kazachstan van hansrenee - WaarBenJij.nu

25 september vrijdag karakol naar Almaty

Door: Webmaster

28 September 2009 | Kazachstan, Alma-Ata

van Karakol naar Almaty (kazachstan)

6.30 uur opgestaan en wederom heerlijk ontbijt in dit comfortabele hotel gerund door een zweeds echtpaar. Om 7.45 uur vertrek. Het weer was bewolkt. We reden langs de landbouwvoertuigen, waar inmiddels een zenuwachtige sfeer hing. Iedereen van het dorp was op zijn paasbest gekleed. En de eerste partijgenoten stonden keurig opgesteld om het hoge bezoek te ontvangen. Eerst stukje langs meer en na ½ uur in oostelijke richting gereden. In feite ligt Almaty precies ten noorden van Karakol, maar doordat er een hoge bergketen tussen ligt en er geen passen zijn, moeten we er helemaal omheen rijden. Geplande duur 10 uur en circa 400 tot 500 km. In het begin was de weg nog goed, maar al snel veranderde het asfalt in steenslag. Wel was het een prachtig dal @@@@ waar we door heen reden. Veel kuddes van schapen, koeien en paarden wisselden elkaar af op de weg. Aantal foto- en plasstops. De bewolking hing gelukkig hoog, zodat de bergen niet onzichtbaar waren.
Om 10.15 uur kwamen we bij de grens van kirgistan / kazachstan aan. Deze post lag in de middle of know where. Kirgistan uit ging snel. Kazachstan in weer het gebruikelijke ritueel, nutteloos papiertje invullen, gezellig op de foto, paspoort scannen, stempeltjes zetten en klaar is kees…… De bus werd van binnen nog gecontroleerd, maar onze bagage kon in het ruim blijven liggen (althans…..) Na dat van iedereen de formaliteiten hadden plaats gevonden, verlangde het personeel ca. 50 dollar, zodat we konden door rijden. Daar trappen we niet in (we houden de corruptie niet in stand) Dus moest alle bagage uit de bus en alle koffers, rugzakken 1 voor 1 door 1 douanier gecontroleerd worden. Op het eind van de vakantie heeft iedereen veel vuile was, wat bij het onderzoeken tot hilariteit leidt. Uiteindelijk reden we 1,5 uur later weg, zonder de corruptie in stand te houden.
We reden hier over een hoogvlakte met aan weerszijde hoge sneeuwbergen. De weg was weer hobbelig, bekend van de omgeving rondom Shimkent, maar wel asfalt. Het begon helaas te regenen. Om 13.00 uur stopte we voor de lunch bij een canyon. Hier verorberden we onze eigen meegebrachte lunch (hetzelfde als gister) Hier stond nog een yurt op de parkeerplaats. Ook nog een groepsfoto op de parkeerplaats met uitzicht op de canyon gemaakt. Daarna de laatste 200 km richting Almaty. Eigenlijk was het een prachtige tocht, maar je merkte dat de vermoeidheid toesloeg en dat we meer verlangde naar ons einddoel, dan dat we genoten. De buschauffeur jakkerde wel goed door. Om 15.00 uur gestopt voor thee. Hier was ook een bazaar te zien, maar wij dronken groene thee. Opvallend was dat langs de hele weg kraampjes stonden, waar mensen hun eigen produkten (appels, druiven, tomaten, paprika´s, watermeloenen en maiskolven) te koop aanboden. Met de avondspits 17.30 uur reden we Almaty binnen. Zeer drukke stad (2,3 miljoen inw.) Om 18.00 uur arriveerden we bij ons hotel Alma Ata. Groot russisch hotel, mooi gelegen tegenover de Opera en recent gerenoveerd. Hier hadden we een dubbele kamer ( zitkamer en slaapkamer). Geld bij wisselkantoor verderop gewisseld. Om 20.00 uur gingen we met een deel van de groep eten per taxi naar een Indiaas Restaurant. Het fenemeen taxi is ruim, je houdt een auto aan (die meestal stopt en je geeft aan waar je naar toe wilt en maakt een prijsafspraak). Bij de India hebben we lang op eten moeten wachten, maar dan krijg je ook wat. Heerlijk gegeten. Met de taxi weer terug en op het balkon van onze hotelkamer nog wat gekeken naar de verlichtte skyline van Almaty. Almaty is op een hoogvlakte gebouwd tegen de hoge bergen Alataugebergte, die kazachstan met kirgistan scheidt. Om 22.30 uur de ogen toe.

• 28 September 2009 - 15:18

Cora:

Hallo Renée,

Fijn dat je weer huiswaarts keert. Lekker weer in je eigen bed slapen etc. De foto's zien we wel als je weer in de bibliotheek komt.
    Groetjes,
    Cora