21 september, maandag Bishkek - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van hansrenee - WaarBenJij.nu 21 september, maandag Bishkek - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van hansrenee - WaarBenJij.nu

21 september, maandag Bishkek

Door: Webmaster

21 September 2009 | Kyrgizië, Bisjkek

Gisterenavond na het internetten heerlijk gegeten in een echt Italiaans restaurant, Spaghetti met kaviaar en zalm (natuurlijk niet voor Renee en fettucini met kaasfonduesaus, champignons en truffel.
Daarna weer de straat op om alle activiteiten te aanschouwen (suikerfeest?)
Op het grote plein, of een van de, waren de fonteinen aangesloten op de muziek, althans ze spoten op de maat van verschillende westerse klanken. Er was ook veel licht die van kleur veranderde. Kortom een hele vrolijke bedoening.
Om 22.00 uur lagen we in onze vorstelijke slaapkamer om van een welverdiende nachtrust te gaan genieten.

Vandaag weer redelijk vroeg uit de veren. Het REGENDE!! Op het programma stond een wandeling in de bergen. Na een prima ontbijt met de bus eerst langs de supermarkt voor een snack voor de middag te halen en toen 1 1/2 uur rijden zuidelijk van Bishkek de bergen in. Op 2150 m was het parkeerterrein. De Zon kwam door!!! Op bergen was de nieuwe sneeuw boven de ca. 3.000 m te zien. We gingen wandelen in het Alataugebergte. De hoogste toppen rondom de 4.000 m.
De wandeling naar een waterval vond plaats in het Nationale park Ala-Artsja. Het begint hier al herfst te worden dus de kleuren van bomen (lariks) en struiken van geel en rood waren bijzonder mooi tegen een blauwe lucht met verse sneeuw. Er zouden 2 wandelingen gemaakt kunnen worden, eentje onderlangs naar de waterval en eentje bovenover. Uiteindelijk bleek alleen de laatste te kunnen vanwege de regen (??).
Het pad ging al snel stijl omhoog, stijler dan we gewend zijn. Het was wel een prachtige wandeling van ca. 2 1/2 uur heen naar de waterval, die niet zo veel voorstelde maar de omgeving met al die mooie kleuren des te meer. Op 2750 m zijn we gestopt. Hans is nog ca. 75 m hoger tot onderaan de waterval geklommen. Het was redelijk glad en zeer stijl. Om 13.30 uur zijn we, na wat brood en kaas gegeten te hebben, weer terug gegaan. Vanwege de stijlte was de terugweg niet makkelijker. Het weer begon wat minder te worden, kouder en waaien. Om 15.30 uur waren we weer terug bij de bus. We voelen het nu al in onze benen. Een behoorlijke maar zeer mooie wandeling, weer eens heel iets anders dan minaretten, Timoer Lenk en Madrassen.
Om 17.15 uur waren we weer in ons luxe hotel terug. Heerlijk gedoucht en wat op bed gelegen. Nu dus weer internetten. Kwamen nog langs een enorm beeld van Lenin, heel bijzonder dat dit beeld de onafhankelijkheid heeft overleefd. Kirgistan heeft zich namelijk van de vier bezochte landen het meest van de voormalige Sovjet afgekeerd.
Morgen gaan we naar Tamsy, een klein plaatsje aan het grootste bergmeer van Azie. We logeren bij de plaatselijke bevolking in huis. Geen internet dus.

Nog iets over Kirgistan: Kirgistan is ongeveer 6 keer zo groot als Nederland, 95% van het land ligt boven de 1.000 me en zelfs 40% boven de 3.00 m, een echt bergland dus.
De taal is echter puur Russisch, evenals het schrift. Lastig communiceren.

• 21 September 2009 - 19:00

Peter-Paul:

Rene en Hans wat moet dat mooi zijn geweest die bergen met sneuuw, dan de blauwe lucht en de herfstkleuren van de bomen. De speirpijnz al wel toeslaan.
    Wat een luxe in die landen.
    Na Marja is nu ook Martijn voorzien van een ingekapselde duim. Zaterdag bij voetballen kreeg hij een bal op zijn duim (bij inschieten als keeper). Vandaag bleek dat hij zijn duimkootjes en de groeischijf daartussen overlangs had gebroken. Dus even uitgeschakeld.
    Verdre alles goed. mam volgt jullie berichten met grote belangstelling. Woensdag gaat ze weer naar ziekenhuis.
    Groeten.
    PP