23 september, woensdag van Tamcy naar Karakol - Reisverslag uit Karakol, Kyrgizië van hansrenee - WaarBenJij.nu 23 september, woensdag van Tamcy naar Karakol - Reisverslag uit Karakol, Kyrgizië van hansrenee - WaarBenJij.nu

23 september, woensdag van Tamcy naar Karakol

Door: Webmaster

23 September 2009 | Kyrgizië, Karakol

Na een prima nachtrust (Hans er 1 keer uit door de kou naar de WC) om 7.00 uur opgestaan. Warm gedoucht (wel met weinig water maar toch) om 7.30 uur aan uitgebreid ontbijt. Gebakken ei, pannenkoekjes, brood en wederom arbrikozenjam. ook kefiryoghurt (maar dat hebben we maar laten staan). Het weer was in tegenstelling tot gisteren prima. De verse sneeuw op de bergen was goed te zien en het ochtendlicht kleurde alles erg mooi.
Om 8.00 uur vertrek uit onze homestay. Jammer dat de eigenaresse geen Engels sprak maar alleen Russisch. Dat maakt het converseren wel erg lastig.
Eerste stop na 40 min. bij Cholpon Ata, waar rotstekeningen uit 500 v Chr zijn gevonden op rotsblokken, mn jachttaferelen.
De Unesco ondersteunt de restauratie van dit project. Leuk maar niet fascinerend.
Daarna door met de bus richting Karakol. Dit is een "toeristenplaatsje" aan het einde van het meer. Onderweg nog even een paar fotostops gemaakt.
Helaas begon het wel weer wat te betrekken. De temperatuur daarentegen is eindelijk behaaglijk, na al die dagen met 30 tot 40 graden.
Voordat we in Karakol aankwamen nog het Przjewalskimuseum bezocht. Przjewalski was eind 1800 een Russische ontdekkingsreiziger voor mn Centraal Azie (die het kleine mongoolse paard ontdekkte en er zijn naam aan gaf) en die in 1880 vlak voor z'n 5e expeditie in Karakol is overleden aan typhus.
Hij is hier ook begraven. Een alleraardigst museum (eerst alles in Russisch daarna gelukkig ook in Engels).
Daarna naar ons hotel. Karakol ligt aan het einde van het meer met aan weerszijde de hoge bergen. De zon schijnt en het is een aardige temperatuur. Het is een typisch Russisch stadje, rechte wegen en geen gezelligheid. Het is wel een uitgangspunt voor trekkings en bergwandelen.
Nog even een Russisch Orthodoxe kerk bekeken (Heilige drieeenheid) weer eens wat anders dan moskeeen.
Nu dus internetten en morgen wandelen in de bloemenvallei Jeti Oghüz (het is nu herfst dus we zijn benieuwd).
Vrijdag om 7.45 vertrek naar Almaty (onze voorlaatste dag alweer).
Na een goed diner in de buurt van ons hotel Kench Café (totaal 10 euro voor bier, salade, beef stroganof/champignons en iets met schapenvlees en frites Met mayonaise) redelijk vroeg in bed. De temperatuur was behoorlijk gezakt, 10 graden ’s avonds om 20.00 uur. De straatlantaarns gingen rondom die tijd bijna allemaal uit, dus een donkere boel, maar wel een prachtige sterrenhemel. Op de hotelkamer voor het eerst de dompelaar gebruikt voor een kopje koffie.