12 september, zaterdag - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van hansrenee - WaarBenJij.nu 12 september, zaterdag - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van hansrenee - WaarBenJij.nu

12 september, zaterdag

Door: Webmaster

12 September 2009 | Oezbekistan, Tasjkent

Zo, we beginnen nog met gisteravond. Na het internetten nog even heerlijk onder een 600 jaar oude Moerbeiboom aan het bassin (42 bij 36 m en 5 m diep waar beelden van drommedarisen omheen staan als ware het een oase) thee en bier gedronken. De temperatuur was rondom de 25 graden. Heerlijk. Daarna terug naar hotel en even opgeknapt om met de gehele groep wederom aan het bassin ( Lyabi Hauz) te gaan eten. De fonteinen spoten volop. Dit plein is rondom 1200 gebouwd, aan de oost en west kant staan Madrassen. De 600 jaar oude bomen geven een heerlijke schaduw. Met andere woorden een perfecte plek om na een warme dag te eten en wat te drinken. Om ca. 19.30 uur wordt het hier donker. Vanwege het water even oppassen voor de muggen.
We hadden een heerlijke soep, stoofpotje en spaghetti (noodles).
Om 22.00 uur terug op de hotelkamer.

Dit was het einde van deze dag, in Buchara, de derde stad langs de Zijderoute die we hebben aangedaan.

Vandaag dus zaterdag om 7.45 uur opgestaan (jullie lagen nog in bed, het is 4.45 uur) en een heerlijk ontbijt op het bordes voor het perfecte Joodse koopmanshuis (onderdeel van ons hotel). Dit keer in buffetvorm.
Lekker dus buiten gegeten en om 9.45 uur de stad in.
Eerst naar de Ark-i-Oli en Registanplein, het grote vestigingswerk voor de stadsmuren. Deze fortificatie is gebouwd in de 7e eeuw (op een 20m hoge kunstmatige heuvel) in opdracht van Prins Bidoen, in 7-hoeken zoals het sterrenbeeld de "grote beer". Door z'n vorm heeft het vele aanvallen doorstaan maar in de 11e eeuw is het ingestort. Buchera was het religieuze centrum van Centraal Azie aan de Zijderoute. Daarom is in de 12e deze vestiging herbouwd.
Uiteindelijk heeft het Rode Leger in 1920 deze vestiging voor 80% verwoest. Nu staat er alleen nog het poortgebouw met een deel van de muren.
Na onderhandelen over entreeprijs (!) incl. foto's maken naar binnen. Uiteindelijk viel het wat tegen, maar toch. Er waren ook wat " museumpjes in gehuisvest, waarbij de "suppoosten" hun eigen handel in souveniers konden drijven.
Daarna door naar het hoogtepunt van deze stad, Po-i-Kolon Complex. dit bestaat uit een de Kaljan Minaret, de Kaljan moskee en de Mir-i-Arab Madrassa.
Eerst kwamen we nog langs een markt (bazaar) met veel Tapijten (waar deze stad ook om bekend staat).
Daarna dus bij dit, werkelijk, prachtige moskee-complex herbouwd in de 16e eeuw voor 10.000 gelovigen. Djengis Kahn had deze moskee compleet verwoest. Grote Pisjtakken (voorgevel) perfect ingelegd met blauw, groen, azuur kleurige mozaieken met gouden sterren. In de loop der tijd zijn deze wel "verwijderd" ( lees geroofd). De zon stond goed om foto's te maken. Eerst de moskee bezocht, grote binnen plaats. Erg mooi. Bovenop natuurlijk de grote groen koepel. Het plafond bestaat uit 280 koepels.
De Minaret (1127) was niet te beklimmen. Het is 47 m hoog. In zijn tijd het hoogste gebouw in centraal Azie. Hij heeft talloze aardbevingen doorstaan en nooit echt gerestaureerd.
Daarna naar de Madrassa. Deze is nog in gebruik, dus konden niet naar binnen. Toch even " om de hoek" gekeken. Weer terug naar buiten en genoten van een prachtige view over dit plein. Daarna naar Oeloeg-Beg-Madrassa en Abdoelaziz Kahn-madrassa.
Deze twee madrassen zijn niet meer in gebruik voor het geloof, maar zijn nu een markt voor souveniers. Beide madrassen zijn gespiegeld van elkaar, gebouwd in dezelfde tijd maar met verschillende stijlen. Ze zijn niet meer in perfecte staat, maar toch mooi. We hoorden de kippen in de voormalige leerlingenkamers kakelen.
Daarna op zoek naar wat oude Koopmanshuizen (Faizoela Chojajev). door volle zon, stoffige straatjes en in 35 graden op zoek. Niet gevonden. Door naar het waterbassin (Lab-i-Chauz). hier met een stel uit de groep wat geluncht. Thee, cola een soep. Daarna terug naar hotel en 1 uur uitgerust. Om 15.30 uur weer de warmte in.
Eerst naar Char Minar, een zeer klein Madrassa, gebouwd in 1807 in Indiase stijl. De naam betekent "De vier minaretten". De Unesco heeft dit leuke bouwwerkje weer gerestaureerd.
Vervolgens door naar de moskeen van vanochtend. Nu staat de zon anders dus .......
Foto's gemaakt en wederom een poging ondernomen om de koopanshuizen te vinden, en inderdaad gelukt. Echter op zaterdag en zondag gesloten, lekker.
Door naar het Bolo-Chauz complex, een prive moskee van de voormalige Emir. Gebedszaal is gebouwd in 1712, vooral prachtig vanwege het casseteplafond boven de entree. Deze entree is later toegevoegd. Voor het complex lag weer een waterbassin. In Buchara liggen meerdere van deze bassins, vroeger bestemd voor drinkwater en wassen. Vanwege deze combinatie kwamen er zeer veel ziektes voor. Men zegt dat de gemiddelde leeftijd in de 18e eeuw niet hoger lag dan 32 jaar. Daarom is uiteneindelijk besloten veel van deze bassins droog te leggen..
Vervolgens nog even een Mausoleum (905 na chr.) bezocht in het ten noorden gelegen Samanipark. Bekend vanwege de bijzondere bouwstijl van verschillende methoden van stapelen van bakstenen (de specie was gemaakt waren van kamelenmelk en eieren).
Terug naar het voor ons bekende plein. Eerst nog kaarten gekocht, in de hoop dat die daadwerkelijk ooit in Nederland zullen aankomen. Er is in Buchara volgens ons maar 1 brievenbus. Wellicht posten we ze pas in Samerkand.
Biertje aan het water en terug in hotel om ons op te frissen. Daarna terug naar het plein en nu op de 1e verdieping (balkon) lekker mnet z'n 2-en gegeten. Nu onze eerste sjaslik en auberginesalade (die heerlijk was). De pen was 1/2 m lang. Was heerlijk. Renee kip en Hans lam (schaap). Biertje erbij en voor EURO 10 in totaal waren we weer het mannetje/vrouwtje.
Daarna (live) internetten en dan zullen we gaan slapen. morgen om 8.00 uur vertrek voor een excursie in de omgeving van Buchara.

Wederom bedankt voor alle reacties en tot mailen.

• 12 September 2009 - 19:35

Peter-Paul:

Watr een geweldige verhalen. We worden steeds nieuwsgieriger naar de foto's met zonsopgang en zonsondergang. Het klinkt betoverend en de accomodaties en het eten lijken ook prima.
    Hen mam zojuist de verhalen van de afgelopen 3 dagen vorgelzen. Ze is heel enthousiast en vind het fantastisch dat ze het allemaal hoort en dat jullie het zo goed maken. Ze zei dat ze vanmiddag op de tv een vereslkag zag van een ralley door de woestijn van v rachtauto's over de zijderoute. Hebben jullkie daar iest van gemekrt?
    Hier gaat alles goed. Alleen met Marja nog niet echt geweldig. Het gips is er af, maar de voet doet nu toch weer pijn. Ze mag wel naar portugal.
    Geniet van jullie resi en we blijven de uitgebreide en goede verslagen lezen.

• 13 September 2009 - 09:58

Edward:

dus naast de gooise matras bestaat ook de centraal aziatische madras (of zijderoute madras?). Weet niet wat een madras is, wat niet vreemd is voor een ongelovige als ik. Was Djengis Kahn geen moslim, of sloopten moslims elkaars moskeeen?? Heb nog niet ge wikipediaat, want jullie weten de antwoorden zeker en vast. Have fun!

• 13 September 2009 - 11:56

Charlotte Coenen:

Hallo Hansrenee, jullie maken ons wel erg jaloers. En dan nog te moeten wachten op de foto's.... vreselijk. Jullie hebben het goed naar jullie zin, dat is wel duidelijk. Is de groep een beetje leuk, en hoe groot is de groep? Ga vooral nog even door met de verslagen. Veel sterkte met de warmte, maar het voordeel van die warmte is dus dat het 's avonds nog zo lang aangenaam is. Is toch ook wat waard. Groet, Charlotte

• 18 September 2009 - 19:16

Carla:

Het klinkt allemaal wel fantastisch hoor!