dinsdag 1 november - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu dinsdag 1 november - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu

dinsdag 1 november

Door: Webmaster

03 November 2011 | Bhutan, Thimphu

half 7 ontbijt 7 uur vertrek van Thimphu richting 1e pas Dochula 3140 m hoog. Helaas in de mist. Veel gebedsvlaggen en 108 chortens (= kleine stupa's). In 2005 zijn deze neergezet door de moeder van de koning ter nagedachtenis aan het bhutanese leger, die eind 2003 de indiase rebelllen uit Assam (die vochten voor een onafhankelijk Assam en die zich verstopten in de bossen van Bhutan) hebben verdreven. Bhutan is door internationale druk met name India hiertoe over gegaan. Aan de andere kant zijn we de trap opgegaan naar een nieuwe tempel Druk Wangyal Lhakhang. In de tempel afb. van de koning die tegen de rebellen heeft gevochten. Daarnaast een grote boeddha en ook hier de monnik met grijze baard die het boeddhisme van tibet naar bhutan bracht. Voor de tempel werd wierook van coniferentakken gestoken veel rook. Om 8.17 uur vertrek door mist over kronkelige weg naar beneden. Veel bossen met rhododendrons zo groot als bomen. Toen we onder het wolkendek uitkwamen, zagen we in het dal de groene, gele rijstvelden en bossen met herfstkleuren.
Even gestopt in Lang Dzong Wangdue Phodrang. Dit plaatsje heeft de oudste dzong van Bhutan. De oude huizen rondom de dzong worden gesloopt en 1 km verderop wordt een nieuw dorp gebouwd, waar naartoe de mensen worden verplaatst. De Dzong in 1638 gebouwd en nog niet gerestaureerd en heeft daarom nog de originele schilderingen. We hebben de dzong niet van binnen gezien. Door gereden en weer langzaam de bergen in. We kwamen veel vrachtwagens tegen op een steeds smaller en slechter wordende weg. Vrachtwagens naar boven waren leeg en naar beneden geladen met stenen. Langs de weg waren steile afgronden en het asfalt was inmiddels verdwenen. De weg kronkelde zich door wit gesteente wat een steengroeve bleek te zijn. Op de weg werden de vrachtwagens geladen, waardoor we even moesten wachten.
Om 12.00 uur arriveerden we voor een lunchstop waarbij het begon te regenen. We waren op 2400 m hoogte en het begon koud te worden. Het buffet bestond uit gele linzensoep en rode rijst, bief met noedels en patat!!!, kool sperciebonen wortelen gewokt, paprika in kaassaus en pompoen in tomatensaus.
\Om 12.45 u vertrek, de weg werd beter omdat er geen vrachtwagens reden. De weg kronkelde zich omhoog naar de volgende pas Pele La 3450 m. Omdat we op tijd waren, zijn we voor de pas afgeslagen naar de vallei waar de zwartnek kraanvogel overwintert (Phobjikha vallei). Helaas nog geen kraanvogel te zien. De vallei heeft een moerassige vegetatie met veel insekten, goede voeding voor de kraanvogel die uit Tibet komen overwinteren. Bij het inrijden van de vallei een stop voor Yaks die himalaya bamboe aan het eten waren., veel vliegen. Doorgereden de vallei in, waarbij heel kleurige bossen met herfstkleuren en epifieten (soort spinnenwebdraden, die aangeven dat de lucht heel zuiver is) Byzondere sfeer met al die draden aan de takken.
De wolken hingen laag, maar als die optrokken, zag je nde nieuwe sneeuw op de bomen liggen. We zijn naar het kraanvogel info centrum gereden. Wat rond gekeken en door het dorpje gelopen. De grond was een mooie kleurschakering van herfstkleuren geel, bruin (= boekweit).In allerlei kleur varieteiten. Terug gereden naar de pas en foto's van het spookbos genomen. Door de regen en wolken over de pas gereden, zonder te stoppen vanwege het slechte weer. Ook hier veel gebedsvlaggen.
Na een half uur theestop gemaakt. Het regende flink en de bus was beslagen vanwege de kou, zodat we niets van de omgeving konden zien. Om half 6 aangekomen in ons hotel View point resort in Trongsa. Het hotel was in aanbouw en nog niet helemaal af. Dit resort bestaat uit allemaal huisjes, waar we een grote kamer met zithoek kregen en led verlichting die van kleur veranderde. Grote badkamer, maar geen warm water. Gelukkig elektrische verwarming op de kamer. Warm water ontbrak omdat de zon niet had geschenen en de zonnecollectoren het water niet hadden opgewarmd.
Tegen half 7 van het paviljoen naar hotel gelopen, waar de gids bij een kampvier bij elkaar riep. Er stonden stoelen om het kampvuur. We hadden een jarige in de groep (Marian) en daarom trakteerde hij op een 2 etage hoge taart met thee en koffie. Hierna ging het personeel van het hotel, gekleed in kira en gho's om het vuur dansen en zingen. Het was helaas koud en regenachtig. Na dit alles naar het restaurant op de 1e etage voor ons buffet,. tomatensoep, spaghetti bolognese, gewokte groente en knapperig gebakken varkensvlees en beef (taai). Dessert bestond uit vers fruit met custard. De gids hielp de meisjes mee hoe ze bier en glazen moesten inschenken. De sjiekgedekte tafel was enorm, per 2 personen tegenover 1.20 m. Zodoende een erg lange tafel met 14 personen. In het hotel was geen internet. Tegen 22.00 uur gaan slapen. Marian trakteerde nog op een drankje ivm verjaardag.

• 03 November 2011 - 10:05

Sjoerd:

Even dacht ik terug aan mijn vakantie rond baikalmeer en in mongolie toen ik las dat jullie gele linzensoep en gele rijst kregen........ maar jullie krijgen wel veel meer te eten. Op naar de kraanvogels!