vrijdag 4 november - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu vrijdag 4 november - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu

vrijdag 4 november

Door: Webmaster

07 November 2011 | Bhutan, Thimphu

Om 8.00 uur opgestaan, na koude nacht en om 9.00 uur vertrek voor een wandeling langs 4 tempeltjes in de vallei. Op weg met de bus naar de 1e tempel zagen we de aanleg van een landingsbaan voor een klein vliegveld in Yakar, de brouwerij van Red Panda bier, en een kaasmakerij.
De 1e tempel waar we stopten, was de Kon Chog Sum Lakhang. Deze tempel is gebouwd in de 6e of 7e eeuw, maar zijn huidige vorm stamt uit de 15e eeuw. In het voorjaar is deze gedeeltelijk afgebrand, waardoor de boeddha en andere beelden zwart geblakerd zijn. In de tempel staat een gebroken zilverkleurige bel, die tijdens het transport van Lhasa naar Bhutan in de 15e eeuw is beschadigd. Daarna door gelopen naar de 2e tempel: Tamshing Goemba. Deze is gebouwd door Pema Lingpa in 1501. Het is een voorbeeld van het tibettaans boeddhisme (nyingmoi)
De originele muurschilderingen zijn nog te zien. Wel was het donker om te zien in de tempel. Het grootste beeld van Guru Rinpoche (is present boeddha) geflankeerd van de boeddha van de toekomst en het verleden. Erg indrukwekkend ondanks dat alles erg oud en smoezelig uitzag. de bovenverdieping was erg laag omdat de de bouwer Pema Lingpa zelf klein was. De authentieke muurschilderingen werden beschermd door lappen stof tegen het licht.
Vervolgens door naar de 3e tempel over landwegen waar langs hasjplanten in het wild groeiden. Nog over een grote hangbrug met vele gebedsvlaggen gegaan om de rivier over te steken.
De 3e tempel was Kurjey Lhakhang dit is een grote actieve boeddhistische tempel, genoemd naar het lichaam van Guru Rinpoche. Volgens de overlevering is zijn lichaam geconserveerd in de grot van het oudste deel van de 3 tempels bijgezet. Byzonder omdat boeddhisten hun doden altijd verbranden. Voor het complex staan 3 stupa's waarin de as van de 3 koningen van bhutan zijn bijgezet. De rechtste oudste tempel heet Guru Lhakhang en is gebouwd in 1652.
de middelste tempel is nieuwer en is gebouwd door de 1e koning van bhutan 1900 en heet Sampa Lhundrup Lhakhang. Hierin staat een 10 m hoog beeld van Guru Rinpoche geflankeerd door 8 beelden, in verschillende verschijningsvormen. Erg indrukwekkend en fraai in vele kleuren vorm gegeven.
De 3e tempel is in 1984 door de koningin gebouwd. De buitenkant is erg mooi, waarin de kleur blauw (niet zoveel gezien is verwerkt) Hier niet binnen geweest. vervolgens door gelopen naar het laatste complex, Jampey tempel gebouwd in 1659 door de Tibettaanse koning Sontsen Gampo. de originele schilderingen met goud zijn nog te zien. De Boeddha zit in normale houding niet in lotushouding. let wel bij iedere gebedshal, bergschoenen uittrekken en daarna weer aan om verder te lopen.
Met de bus terug naar ons lunchadres nu hotel Samye in Yakar. na de lunch zijn we weer afgezet bij de Dzong om nog een deel van de 2e dag van het festival bij te wonen. Er kwamen veel locals terug gelopen, maar bij binnenkomst op het binnenplein bleek het nog vol te zitten met bhutanezen en gelukkig weinig toeristen. de dansers waren uitgedost met dierenmaskers op blote voeten. inmiddels regende het ook nog een beetje. Er stond een groot Boeddhabeeld op de binnenplaats waar veel bhutanezen van jong tot oud langs liepen om gezegend te worden, waarbij ze een gekleurd draadje mee kregen. Het zegenen ging weer met een kannetje met pauwenveer.Ze kregen water op hun hand, namen een slok en de rest streken ze met hand over hun achterhoofd.
Herkenbaar van de dansers was de dood in het zwart (groot) en de 2 witte figuren, die voorspoed/leven voorstellen.
De zegening van alle aanwezigen duurde zeker een 1/2 uur. Daarna werd het boeddhabeeld rond gedragen vooraf gegaan door alle dansers met beestenmaskers, de hoogwaardigheidsbekleders, een soort balinese meisjes met trommeltjes enz. Het was zeer kleurrijk. Eerst verlieten via een witte loper, neergelegd door de clowns, de witte figuren voorspoed en geluk, en de hoogwaardigheidsbekleders. Vervolgens verliet het door monniken gedragen boeddhabeeld de binnenplaats. De beestenfiguren en de clowns bleven nog op de binnenplaats en voerden nog wervelende dansen op. Het blijkt dat alle dansers monniken zijn.
Na 1 1/2 uur, niet zo koud als gister, maar wel enkele druppels regen, zijn we weg gegaan. Weer een byzondere ervaring rijker en honderden foto's armer. I.t.t. waren er bijna alleen maar locals en geen toeristen.
Bij aankomst in het internetcafe bleek de stroom uitgevallen, waardoor geen internet mogelijk was.
Doorgelopen naar het hotel en in de eetzaal thee met koekje gegeten. Steeds meer mensen van de groep schoven aan en om borreltijd maar weer een rod panda genomen. Ook nu viel de stroom weer regelmatig uit. Maar gelukkig hadden we brandende kaarsen. Een ander probleem was, dat het hotel geen red panda meer had. Om 19.00 uur buffet met pompoensoep, rijst en aard. puree, gehakt met saus, noedels en gewokte groente en toe vers fruit. Om 20.15 uur terug naar de kamer waar we nb veel warm water hadden, waardoor we eindelijk onze haren konden wassen. Hans maakte de houtkachel met petroleum iets te enthousiast aan, waardoor een steekvlam de haren van zijn scheenbeen schroeiden. We hebben ontzettend veel geluk gehad, dat de kamer niet lichterlaaien stond.
Sommige mensen hadden ronde stenen op de kachel liggen voor meer massa en stralingswarmte. Wij niet, waardoor het snel afkoelde. Om 22.00 uur gaan slapen.

• 07 November 2011 - 18:28

Mariette Hermans:

Leuk dat we weer een berichtje van jullie hebben ontvangen. Het bleef wel erg lang stil. We begonnen de verslagen al te missen.
    Wel uitkijken met dat vuur! We hopen jullie wel heelhuids terug te zien.
    Geniet nog maar lekker van jullie laatste dagen.
    Groetjes
    Chris en Mariette

• 07 November 2011 - 19:08

Ruth:

kan bijna niet wachten op foto 's!
    Wat een bijzondere ervaringen!

• 07 November 2011 - 19:09

Ruth:

maar eh wel een beetje voorzichtig aan. Hans in Ndl kun je gewoon je benen laten harsen hoor!

• 09 November 2011 - 14:29

Cathelijne:

Wat een avonturen toch weer. Dat verhaal met die houtkachel wordt natuurlijk een klassieker.......