maandag 7 november - Reisverslag uit Paro, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu maandag 7 november - Reisverslag uit Paro, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu

maandag 7 november

Door: Webmaster

11 November 2011 | Bhutan, Paro

Inmiddels zijn we weer thuis maar ivm ontbreken van internet zullen we nu onze verslagen afronden.
De details over zwaffelen komen nog wel, ik begrijp dat ik iemand nieuwsgierig heb gemaakt.....
Overigens dank aan al onze volgers voor hun opmerkingen en reactie, erg leuk.

Om 6.30 uur opgestaan en zonder ontbijt (alleen kopje thee) in de bus gestapt om bijtijds boven op de pas Dochu La (3120 m) te gaan ontbijten en de zon te zien opkomen.
Het beloofde een prachtige dag te worden, weinig wolken en de bergen ( allemaal 7.000 m) met verse sneeuw goed te zien. Zoals bekend, de weg hebben we al eens gereden maar nu met zon en geen mist dus. Onder de pas was de grond aangevroren, het was een koude nacht geweest.
Bij het restaurant om 8.45 uur op de pas Dochu La Resort hadden we inderdaad een prachtig uitzicht op de besneeuwde toppen van de Himalaya. Achter de bergen die we zagen ligt Tibet. Na het ontbijt nog genoten van het uitzicht. Er stond ook nog een geweldige verrekijker waar Renee alle toppen nog door bestudeerd heeft. Het leek alsof je de sneeuw kon aanraken maar dat was natuurlijk niet zo.
Om 9.30 uur vertrek van de pas richting Thimpu en Paro, onze laatste bestemming. Prachtige tocht vanwege zon, blauwe lucht en verse sneeuw over goede weg. Vlak voor Paro stilgestaan om foto's van typisch Bhutaanse brug en oud tempeltje te maken. Alles lijkt nu extra mooi met al die zon die we 1 week gemist hebben. Daarna doorgereden en bij Paro gestopt voor uitzicht over het vliegveld in het dal en de bergen. Paro International stelt niets voor, een rechte asfaltbaan voor kleine vliegtuigen en een alleraardigst vertrekhalletje. Moet overmorgen spectaculair worden om hier te vertrekken. Verder naar de "stad" gereden om val 11.30 uur tot 12.30 uur te shoppen (souvenirs). Wij hebben niets gevonden wel veel oude meuk.
Daarna lunch in Par. Het bekende buffet stond weer gereed met als aanvulling een heerlijke zoete pompoen/wortel combinatie. Deze keer geen koffie of thee. Het was zelfs warm buiten in de zon. Na de lunch met bus naar een 500 jaar oude boerderij iets buiten Paro om kennis met het boeren leven van Bhutan. We konden binnen ook een kijkje nemen. Op de begane grond was ruimte voor de koeien (blij dat ik daar geen koe ben, zou er niet vrolijk van worden, dan nog liever een megastal). Verderop in een klein gebouwtje de badaccommodatie waar ronde stenen eerst op een vuur worden verwarmd en vervolgens in het waten van de houten badkuipen worden gedaan (apart compartiment). In het huis zelf was ook een huiskappeletje en verder in de slaapvertrekken alleen matrassen met dekens. De logeerkamer had wel een bed. Het zag er eigenlijk allemaal wel erg armoedig uit. Boven de woonruimten en onder het dak is een grote open ruimte waar de Bhutaneen hun wintervoorraad kunnen drogen en opbergen. We zijn dus ook hier een op "zolder" geweest. Er hing inderdaad wat graan (haver) en pepers. Rondom de boerderij de rijstvelden. Eigenlijk was alles voor eigen gebruik en wat over bleef om te verkopen op de markt.
Met de bus naar de 2e oudste tempel van Bhutaan, Kyichu Lakhang (vergelijkbaar met de oude tempel die we in Bumthang hebben gezien) op weg naar ons hotel. Het was een mooie tempel met een sinasappelboom op de binnenplaats (enige die hier groeit). In het oudste gedeelte stond Boeddha achter slot en grendel mar door een raampje zag je een bieddha in lotshouding. Hier hier ook een moderne kroonluchter die een aparte schaduw op de grond wierp, grappig. In de volgende ruimte stond een groot beeld van Guru Rinpoche, herkenbaar aan de snor en blauw krullend haar. enorme voeten waren te zien (roken niet). Het beeld zal ca. 8 m hoog zijn geweest.
Na dit bezoek verder naar ons hotel. Aan de overzijde van de rivier waar we langs reden zagen we boogschutters. Helaas konden we daar de rivier niet oversteken dus konden we ze ook niet van dichtbij zien. De nationale sport zouden we op dinsdagmiddag in Paro proberen te gaan zien.
Aankomst bij ons hotel (Nak-Sel) om 15.00 uur. Het lag enigzins ver verwijderd van de bewoonde wereld in de bergen. Bij ontvangst kregen we weer een wit sjaaltje omgehangen als welkom en thee en koffie. Het was een zeer sjiek hotel, erg ruim van opzet en luxe. Vanaf dit hotel was het Tijgersnest (klooster) te zien dat we morgen gaan bezoeken. Onze hotelkamer is gelegen in een apart huisje, bestaande uit 4 kamers. We hadden een zeer grote kamer van ca 60 m2. Alla kanten geeft uitzicht op de bergen. Mooie badkamer met "stort"douche. Helaas blijkt de waterdruk niet zo groot te zijn maar er was wel altijd warm water. Heerlijk gerelaxt op ons balkon met uitzicht op de bergen en het Tijgersnest. Hier zelf thee gezet. Eind van de middag geinternet, lukte niet vanwege verbinding. Daarna borrel in de bar en gekletst met reisgenoten en gefilosofeerd over de volgende dag en de lange zware wandeling. Het avondeten was wederom in buffetvorm en smakelijk. De bekende gerechten zonder echte uitschieters. Na het eten was e wel internetverbinding dus konden we ons verslag van de zaterdag afronden.
Om 21.30 uur naar bed, en heerlijk zacht, schoon bed. Prima hotel. Het was al wel erg aan het afkoelen. De maan scheen.