dinsdag, 8 november "topdag" - Reisverslag uit Paro, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu dinsdag, 8 november "topdag" - Reisverslag uit Paro, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu

dinsdag, 8 november "topdag"

Door: Webmaster

11 November 2011 | Bhutan, Paro

Om 6.30 uur opgestaan en om 7.00 uur ontbijt. Prima geslapen. Het was erg koud buiten, grond was weer aangevroren. Om 7.30 uur vertrek met bus naar parkeerplaats in het dal onder "tijgersnest".
Na een kwartier rijden waren we op het parkeerterrein (2550 m). Een paar lui van de groep gingen te paard de berg op. Wij natuurlijk te voet. De klim van ca. 550 m doe je niet te paard maar gewoon met de benenwagen. Gelukkig was het nog koud en het begin van de wandeling door de bossen. Het pad ging redelijk stijl omhoog. Om 8.45 bij de eerste theestop. Hiewr moesten we wachten op de rest van de groep onder het genot van een kop thee en PRACHTIG uitzicht op het klooster maar ook de bergen. Het klooster ligt inderdaad finaal geplakt tegen de berg. Erg mooi maar vooral knap hoe ze dat indertijd gemaakt hebben. Na 20 min. verder gegaan nar 2e viewpoint en in de zon gewacht op de rest van de groep. Vanaf dit punt kan je haast de tempel aan de andere kant van de kloof aanrakewn, maar eerst moet je weer met 400 trappen naar beneden en vervolgens weer omhoog. In de schaduw naar beneden. Bij het onderste punt waar we het water moesten oversteken (waterval) waren heel veel gebedsvlaggen die de kloof overspanden. Vervolgens weer de trappen op richting klooster. Alle fotocamera's en mobiels moesten we bij de poort achterlaten. Stond zelfs een "agent" in uniform.
De Taktshang Goemba (Tijgersnest) ligt op 3050 m hoogte tegen een berg aangeplakt. Spectaculair.
Er wordt van gezegd dat de monnik Rinpoche hier heeft gemediteerd. Pelgrims van over heel Bhutan komen naar dit heilige klooster. Het is in 1692 gebouwd.
In 1998 is door onbekende oorzaak een groot deel afgebrand, in 2005 na een restauratie van 130 mln rupies (60 rupies = 1 euro) is het klooster weer opengegaan.
Bij binnenkomst ligt er een "heilige" steen met een soort gaatje. Indien je met dichte opgen je duim op dit gat weet te brengen mag je een wens doen die zal uitkomen.....
Daarna schoenen uit en het eerste tempeltje binnen met grot waar Rinpoche 3 maanden heeft gemediteerd. De toegang tot de grot bestaat uit een gouden deur. Verder waren alle deuren van dit complex met goud versierd. In de 2e tempel Guru Sungjem Lhakhang, bevinden zich de 8 manifestaties van Guru Rinpoche. Deze tempel was helemaal door de brand verwoest, alleen kleine gouden beeldjes zijn gered.Alles zag er dus erg nieuw uit. De 3e tempel Guru Tsengye Lhakhang is de tempel van de stichter van het Tijgersnest. Op een soort terras nog genoten van uitzicht en de bijzondere plek waar we zijn. Daarna de terugtocht aanvaard. eerst weer met de trappen naar beneden en vervolgens in de warme zon de trappen weer omhog. Dat laatste was zwaarder dan verwacht. Inmiddels kwamen steeds meet toeristen naar boven. Boven bij het viewwpoint nog foto's gemaakt. Daarna terug naar het theehuis waar we een prima lunch konden nemen (buffet). Inmiddels was iedereen van de groep hier weer gearriveerd. DE lunch was werkelijk heerlijk en dat op deze hoogte. Na de luch verder naar beneden gelopen. Prachtig weer, geen wolk aan de lucht en het uitzicht op Tijgersnest en de bergen bleef maar boeien. Om 13.30 uur bij de bus. Ik heb zelfs mijn broekspijpen afgeritst, eindelijk zomer.
Met de bus naar Paro voor het boogschieten. Helaas was het boogschiet "stadion"dicht en werd er dus niet sesport. Helaas, dit onderdeel van de Bhutaanse cultuur hebben we dus niet mogen zien.
Terug naar het hotel en heerlijk op ons balkon gezeten en genoten van uitzicht thee en onze prestatie. Wat kan het leven toch mooi zijn.
's middag nog geinternet maar de verbinding viel uit en het verslag van zondag verdwenen.
's avond geborreld en met een klein clubje met wie we de volgende dag Delhi zouden bezoeken het programma besproken. Inmiddels kwm er een brandlucht (uit de keuken?). Alles onder controle (dachten we).
Om 19.15 uur diner wederom buffet maar ditmaal viel het wat tegen, koud en weinig kes. Er is ons inziens wel degelijk iets fout gegaan in de keuken, jammer van ons galgenmaal in Bhutan. Bijtijds naar bed omdat we vroeg op het vliegveld willen zijn om plaatsen aan de rechterkant te bemachtigen vanwege het voorspelde mooie uitzicht op alle toppen van de Himalaya.

• 11 November 2011 - 09:58

Cora Bouwen:

Hoi wereldreizigers, als ik het verslag lees dan moet het inderdaad een Top dag (letterlijk en figuurlijk) zijn geweest, op het eten na, maar ja dat kun je straks in Nederland weer inhalen. Ik heb even gegoogled en ik kan zien waarom jullie het zo prachtig vinden. Het Tijgersnest is inderdaad spectaculair, dat je te voet bent gegaan is een goede zet geweest. De beleving is dan nog mooier.
    Groetjes,
    Cora