maandag, 31 oktober - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu maandag, 31 oktober - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu

maandag, 31 oktober

Door: Webmaster

31 Oktober 2011 | Bhutan, Thimphu

De weersverwachtingen die onze site aangeeft geeft absoluut geen betrouwbaar beeld van de werkelijkheid. Overdag is het tussen de 15 en 20 graden en 's nacht ca. 7 graden.

Opgetaan om 7.00 uur. Na een perfecte nachtrust met bedden die zachte matrassen hadden, een goed ontbijt. Het was bewolkt, waarschijnlijk zelfs regen gehad in Thimphu vannacht.
Met de bus richting klooster van Cheri Goemba. De weg er naar toe was erg mooi, de herfst begint in te vallen dus de bomen beginnen te kleuren, erg mooi. Eerste stop was bij een rots waarop een grote boedha was geverfd. Daarnaastg een huisje met gebedsmolen die door het stromende water werd aangedreven. Op deze manier een permanente stroom van gebeden die de ruimte in gaan. Grappig om te zien. Nog even doorrijden en toen op het eeinde van de weg de bus geparkeerd. Vandaar tge voet verden naar het klooster, ca. 300 m klimmen. Eerst over een authentieke Buthanese brug, erg mooi. Daar achter werd gewerkt aan een nieuw tempeltje met stupa. Goed was te zien hoe de vakwerklieden aan het houtsnijden, schilderen, beeldhouden met klei/cement etc. waren. Toen verder bergop naar het klooster. Rustig aan lopen. Uiteindelijk waren we na 1/2 uur boven (2750m). Het klooster is in 1620 gebouwd door Zhabdrung Ngawang Nangyal. Hij heeft hier zijn vaders as begraven en is zelf verantwoordelijk voor de vereniging van het Butanese volk onder een geloof. Hij is uit Tibet gekomen. Voor de Bhutanesen een erg belangrijk klooster. Er wonen niet veel monniken, de meesten komen er dagelijks naar toe. Monniken trekken zich er terug voor meditatie gedurende 3 jaren, 3 maanden en 3 dagen. Wij hebben er een soort dienst meegemaakt waar monniken aan het bidden waren en muziek op trommels, hoorns en kleinere blaasinstrumenten. Tussentijds gooide nog een monnik rijst tussen hen in.
Erg mooi en indrukwekkend. Wederom weer vele foto's gemaakt. In het klooster zelf helaas geen foto's mogen maken. Boven zagen we nog een paar hertjes staan.
Daarna weer afgedaald.
In de bus terug richting Thimphu. Het begon een beetje te regenen. Even gestopt bij een handboogschuttersbaan. Toen we aankwamen stopten ze net om te gaan lunchen, helaas. De picknick die vanuit het hotel geregeld was, ging daarom op die plek niet door.
Doorgereden naar het zuiden van Thimphu. Hier wordt aan een boedha Dordenma van ca 50 m hoogte gewerkt. De investeerder is een monnik uit Singapore. Hij heeft de regering zo ver gekregen om mee te doen aan aan dit project. In het voorhoofd zit een diamant die qua waarde 3 keer zoveel is als het koperen beeld zelf. Erom heen komt een boedistische universiteit. In de 3 verdiepingen onderbouw nog een tempel. Volgend jaar moet eea klaar zijn. Voordat we hier naar toe gingen hebben we in de buurt alsnog de picknick genuttigd. Onvoorstelbaar, het serviesgoed plus bestek plus 5 warme gerechten werden in het bos geserveerd. Zelfs de tandenstokers ontbraken niet!! Het lekkerste was de zoetzure bloemkool.
Vanaf deze plek een mooi uitzicht over Thimphu. Het bleef gelukkig droog.
Na bezoek aan de Boedha met de bus naar een artificial art craft centre (soort ambachtsschool waar de " dropouts" de mogeijkheid kregen om een ambachtsberoep te leren). De opleiding duurt 4 jaren. We konden de leerlingplekken/ateliers bezoeken en kijken hoe de studenten de kunst van houtbewerken, schilderen, boetseren, weven en borduren leerden. Daarna nog even de winkel in.
Inmiddels lichte regen. Daarna door naar het centrum van Thimphu om wat te shoppen.Wij hebben het beperkt tot het kopen van kaarten en postzegels.
Daarna met de bus terug naar het hotel.
Hier de kaarten geschreven en alles al ingepakt. Moregen een lange reisdag dus vertrek om 7.00 uur.
Wat overigens opvalt in Thimphu zijn de uitgebreide bouwactiviteiten. Er wordt zeer veel gebouwd, geen bouwkraan te zien, alles gaat met de hand over bamboe stijgers en looppaden de hoogte in. Er is 1 gebouw met een lift en er is 1 fly over. Het enige verkeerslicht is weer vervangen door een echte politieagent, want dat is veel persoonlijker.
Verder valt in het straatbeeld op dat redelijk veel mannen in de traditionele Gho's lopen en de vrouwen in de kira's.
De kinderen die naar school gaan lopen er eveneens zo bij. In veel winkeltjes zijn de stoffen te koop.

Om 17.45 uur een biertje gaan drinken en om 19.00 uur diner/buffet. Wederom prima eten, eerst pompoensoep daarna buffet met vis, macaroni/gehakt, salade, paprika's en sperzibonen in kaassaus.
en wraps met groenten. Na custardpuddinkje en koffie en thee.
Nu nog even internetten en dan naar de kamer en alles inpakken. Morgen naar Trongsa, waar we 2 dagen verblijven in tegenstelling tot wat in onze reisbeschrijving staat. Het andere hotel schijnt niet zo goed te zijn. Alles is relatief, zeker hier.

• 31 Oktober 2011 - 16:39

Cathelijne:

Wat een uitgebreid verslag weer van uur tot uur en tot in detail krijgen we te lezen wat de pot schaft. Ik vind het allemaal fantastisch. Die tempels en budha's lijken mij ook allemaal even mooi. Die tempels zijn zeker allemaal wit? Zijn de budha's allemaal goudkleurig zoals in Thailand?

• 01 November 2011 - 12:04

Cora Bouwen:

Hallo Bhutan reizigers,
    Wat een belevenis moet het voor jullie zijn om in het prachtige Bhutan te vertoeven. En wat leuk dat we middels jullie verslagen alles mee kunnen beleven. Als ik het zo lees is het eten prima en slapen jullie in goede hotels. Al meer dan 1.000 foto's gemaakt, dat is op zich al een prestatie, maar zegt veel over hoe jullie aan het genieten zijn. Geniet nog even 8 dagen voor jullie weer terug naar huis komen.
    Groetjes,
    Cora

• 02 November 2011 - 09:11

Hielke:

Dag Hans en Renee. Klinkt goed allemaal. Jullie beschrijvingen doen we wat denken aan Tibetaans Sichuan. We kunnen inderdaad alles meemaken met deze uitgebreide verslagen. Vergeet niet te genieten! Hier op het werk alles prima. We houden het nog net vol zonder je. Veel plezier nog!