woensdag 2 november - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu woensdag 2 november - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu

woensdag 2 november

Door: Webmaster

03 November 2011 | Bhutan, Thimphu

Opgestaan om half 8. Het had s nachts hard geregend. Ontbijt bestond uit roerei, toast, tomaat, worstjes en pap. De wolken hingen in het dal en het is koud. We hadden geen warm water om te douchen. Vanaf het dak van het hotel uitzicht op Trongza, waar een grote dzong staat met daarboven het museum, waar we naar toe gaan.
Om 900 uur vertrek, nog een tussen stop voor uitzichtspunt op de dzong en verder gereden naar de Dzong. De Dzong ligt op een strategische rots en bestaat uit 2 delen, religieus rechts en administratief links. De Dzong is in de 16e eeuw gebouwd door de Lama Ngagi, zoon van degene die de dzong in Thimphu heeft gebouwd. Tijdens een meditatie zag Ngagi een boterlampje branden en op die plek heeft hij de dzong gebouwd. Daarom heen vormde zicht het stadje Trongza, hetgeen nieuwe stad betekent. De lama werd zo belangrijk en machtig, dat Trongsa het belangrijkste en machtigste district in bhutan werd. (Bhutan bestaat uit 21 districten). De huidige koning stamt af van Trongsa's 1e koning in 1905. Nu zijn we aan de 5e koning. De koning komt er nog steeds. Trongsa ligt op een belangrijke handelsroute.
In de Dzong eerst naar het adm. deel, waarbij de binnenplaats erg mooi door de versieringen aan het dak en bij de ramen. Er werken ca 93 ambtenaren, naast de daar wonende monniken in het religieuze deel. Daarna naar het religieuze deel waar de deurposten, ramen en dakranden ook weer zeer fraai bewerkt en beschilderd waren. Na het schoenen uitdoen, de gebedsruimte in. Hier waren de muurschilderingen door doeken beschermd. Het zijn nog de originele schilderingen uit de 16e en 17e eeuw, die heel goed bewaard zijn gebleven. Ook hier weer natuurlijk weer verschillende boeddhabeelden, waarvan 1 natuurlijk de monnik met de grijze baard. Tot onze verbazing werden we door een monnik, die een zilveren kannetje met pauwenveer in zijn handen had, gezegend. De bedoeling was om het olie (wijwater) op de hand tegen de mond, de ogen en op de haren te strijken. Dit zou een heilzame werking hebben en voorspoed brengen. Buiten de gebedsruimte uitleg over het wiel van het Boeddhisme, de 6 verschillende stadis van het boedhistisch bestaan worden hierin afgebeeld.
Terug naar de bus en richting toren van het Trongsa museum. De wachttoren bevindt zich boven op de berg. In dit museum bevinden zich de mooiste kunstwerken van het boeddhisme van bHUTAN. Byzonder mooi museum. We starten met een film over het boeddhisme in bhutan en het koningshuis. Helaas geen foto's maken.
In het museum waren prachtige maskers, beelden van boeddha's, byzonder fraai textiel, 1e kron van koning met raaf tentoongesteld. Kwalitatief erg byzonder en met veel smaak ingericht.
Hierna naar hotel Yankhill Resort om lunch te gebruiken. Overigens over 4 nachten komen we hier weer op de terug weg terug. Lunch bestond uit de gebruikelijke gewokte groente, wilde spinazie, noedels, gebakken aard, en heerlijk draadjesvlees.
De hele ochtend is het droog gebleven, maar de wolken bleven in het dal hangen. We stoppen nu, internetten in een internetcafe omdat het in ons hotel erg duur is 7 roepies, voor 1 min. = 10 eurocent per minuut. Vandaag erg koud en festival bezocht wordt vervolgd.
Na de lunch naar Bhumtang gereden via de Yutong La pas 3425 m. Op de pas stappen we in de dichte mist uit. Dit is de handelsroute naar het Oosten van Bhutan. De ijspegels hangen aan de dennenappels, maar ook aan stoepa's en de gebedsvlaggen. Foto's gemaakt in misterieuze atmosfeer. In de mist met de bus verder naar Bhumtang gereden. I.v.m. wegwerkzaamheden even moeten wachten, omdat de weg afgesloten was. 15.15 uur ging de weg open en konden we weer doorrijden; de zon ging schijnen we kwamen onder het wolkendek uit. Zo reden we de Bhumtang vallei binnen; Bhumtang is de verzamelnaam van een district van 3 verschillende dalen en een aantal plaatsen, waarvan Yakar de plaats is waar de Dzong is en waar wij logeren. We komen de vallei binnen Yotongla en door naar Gaytasa en dan naar Yakar. In het 2e plaatsje hebben we nog een stop gemaakt voor wc en souvenirshop (erg druk). Na deze stop een laatste pas van 2900 m en door naar Yakar 2580 m. In het donker arriveren we bij het River Lodge hotel waar we 3 nachten zullen blijven. Het is een authentiek, basic hotel, bestaande uit verschillende paviljoens. In 1 ervan hebben we een kamer met houtkachel (hard nodig ivm kou!) Basic badkamer met water problemen warm koud. Internet lukt niet in dit hotel en blijkt erg duur.
Voor het eten viel tot 5x toe de stroom uit, dus niet voor niets een kaars op de slaapkamer. Overigens zit het dal dan zonder stroom. Djoska helaas doet jouw zaklantaarn het niet meer. dus in het donker zoeken geblazen. Het hout kacheltje geeft veel stralingswarmte maar moet continu met hout aangevuld worden.
Om 19.00 uur buffet met frites, waldorfsalade van banaan en walnoten, wilde spinazie, beef, gewokte groente en gemengd fruit na. Tot slot koffie of thee en nog wat nagepraat.
Om 21.15 uur naar kamer en slapen.

• 03 November 2011 - 10:47

Carla:

Dag Renée en Hans,
    Alhoewel niet eerder gereageerd volg ik e.e.a. wel. Ik zie weer veel tempels en eten voorbijkomen. Ik ben wel benieuwd naar de foto's maar geen honderden svp. Ik weet ook dat Coen en Corrie regelmatig een kijkje nemen. Wij zien ze morgenavond nog voordat ze definitief naar het zuiden vertrekken. Geniet de laatste week nog maar volop van alle bezienswaardigheden.
    Groeten

• 06 November 2011 - 11:20

Annemiek:

Hi Hans en Renee, het is hier zondag en ik heb eindelijk weer even tijd een berichtje te schrijven. Ik lees uit jullie verslagen dat jullie genieten van deze reis. Wel erg vroeg opstaan en ik geloof dat het weer niet zomers is en vaak ook veel last van mist. Dat is jammer want dan zie je niet zoveel van de omgeving en hoge bergen.
    Hier alles met ons goed. Koen heeft vrijdag examen gehad en morgen nog een; vrijdag ging niet zo goed, hij is nu hockeyen. Nikie was hier ook en is vanochtend vroeg vertrokken om ook te gaan hockeyen. Het was weer erg gezellig met elkaar; maar de vader van een goede vriendin is in Brussel (waar zij wonen) door een vrachtwagen overreden en is een dag laetr overleden; erg verdrietig. Vrijdag as is de begrafenis in Den Haag, waar Nikie naar toe gaat. betekent dat we vrijdag niet in Maastricht zijn voor haar uitslag. Paula belde vrijdag om te vertelllen dat Jaap maandag as dormicum krijgt; het einde is nabuij voor hen. Ook erg verdrietig en zielig. Begrafenis zal dus ook snel zijn.
    Dit waren de minder leuke berichten. Gisteren zijn Nikie en ik gezellig gaan winkelen en daarna waren we druk met een etentje voor vrienden voor te bereiden. Nikie en Koen gingen 's avonds naar de film samen. Michiel komt zo terug van een vriendje uit Boskoop en einde van de middag komen Jan en Odette. Gisteren was het voorjaarsweer; nu is het kouder.

Geniet nog van de laatste dagen en tot zondag.

gr,
    ANnemiek

• 06 November 2011 - 12:11

Peter-Paul:

We blijven jullie zo goed volgen. Ik word steesd nieuwsgieriger naar de foto's, waar staat de teller nu op?
    Het is wel allemaal heel bijzonder.
    Hoop dat de zon weer is teruggekomen.
    Volgens mij kunnen jullie nu ook een Bhutaans kookboek op de markt brengen.
    geniet nog de laatset adgen van deze wel heel bijzonder reis.
    PP en M en J en M

• 07 November 2011 - 08:15

Anja:

Wat een bijzondere reis maken jullie toch weer, geniet ervan!!