zondag, 30 oktober - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu zondag, 30 oktober - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu

zondag, 30 oktober

Door: Webmaster

30 Oktober 2011 | Bhutan, Thimphu

Bedankt iedereen voor alle reacties. Zo blijven we ook een beetje op de hoogte van werkend Nederland! Leuk in ieder geval om iets van onze volgers te vernemen en dat jullie onze lange verhalen blijven waarderen.

Inderdaad vroeg opstaan om 6.00 uur. Goede nachtrust gehad. Ontbijt was goed, pap, cornflakes, toast, gebakken tomaten en iets van gebakken vlees. Om 7.30 uur vertrokken we in busje richting de hoofdstad Thimphu. De weg was erg goed, zeker in vergeleken met Sikkim. Meteen na Puensholing gaat de weg omhoog. De grens tussen het vlakke hoogland van India en de bergen van Bhutan is duidelijk zichtbaar. De weg kronkelt zich letterlijk naar boven. Na een tijdje komen we op de gemiddelde hoogte van ongeveer 2200 meter. De afgronden zijn steiler dan steil. Heel veel bossen maar wast nog het meeste opvalt, ...... de rust en het weinige verkeer zonder toeteren. Het land is redelijk schoon en goed georganiseerd. In Bhutan leven dan ook maar 700.000 inw, waarvan een groot deel gastarbeider uit Nepal of India. Alle huizen worden in dezelfde stijl opgetrokken, denkend aan de boedistische tempels. Momenteel wordt er flink gebouwd. Na ongeveer 2 uur rijden (we lagen voor op schema) werd de weg wat slechter. Onderweg nog een groene slang gezien van ong 1 1/2 meter lang alsmede een speciale/zeldzame witte aap. Veel stof en kuilen maar het viel mee in vergelijking met Sikkim. Om 11.30 uur hadden we al onze lunch in een klein "weg restaurant" .
De lunch was prima, wederom heerlijk warm buffet, met heerlijke beef, groenten, momo's en rijst. Werkelijk we komen hier kilo's aan!!!
Onze gids loopt in traditionele dracht van Bhutan, de Gho, een soort kamerjas tot op de knieen van zeer fraaie stof met daaronder lange sokken. Bij binnengaan van officiele gebouwen moet er nog een witte " sjaal" over gedaan worden. Alleen de toeristen mogen in hun gewone kleren naar binnen (mits benen en armen bedekt).
Wat opvalt is dat op veel daken de rode pepers liggen te drogen voor de winter. Alle daken lijken dus wel rood of groen en naar verloop van tijd bruin als ze gedroogd zijn.
Na de lunch verder gereden. Veel sneller dan gepland kwamen we om 13.30 uur aan bij ons hotel (RO-Chop Pel Hotel, geopend in april 2011), ca 7 km buiten Thimphu. De kamers zijn werkelijk balzalen, een aparte zitkamer met lederen banken en een aparte slaapkamer. Zelfs een heus Bad.
Onvoorstelbaar in dit land.
Aangezien onze gids zeer georganiseerd is en punctueel moesten we ons weer om 14.40 uur melden voor een visit aan Thimphu.
Met de bus naar de stad (60.000 inw). Er werd veel nieuw gebouwd in " de nieuwe stad" zeg maar gerust vinex wijk. Alle gebouwen inm dezelfde stijl. De weg was zelfs 2x2 rijbanen. Overal hangen nog platen van de koning met zijn kersverse vrouw. Als je met de zeer vriendelijke en voorkomende mensen praat heeft iedereen het het Bruto nationaal geluk.
Allereerst naar de Zhong van Thimphu. Hier werkt de koning (administratieve gedeelte) en is tevens ook het centrum van het geestelijke (boedistische) leven.
Het is een ZEER indrukwekkend complex, gebouwd in 1641 en na vele branden en verwoestingen in 1961, toen de 3e koning de hoofdstad heeft verplaatst naar Thimphu, volledig in ere hersteld. We mochten helaas alleen maar het geestelijke gedeelte bezoeken. Met name de gebedsruimte (waar helaas geen foto's gemaakt mochten worden) was indrukwekkend. Komen wij met ons Binnenhof aanzetten, terwijl in dit land een bijzonder fraai complex de regeringszetelt herbergt van een volk van slechts 700.000 inw. In de gebedshal zat een ca. 10 m hoge zittende koperen boedha omlijst met de meest fraaie afbeeldeingen en figuren. In het plafond een fraaie mandela.
Over het plein liepen vele monniken. Er zijn hier weining toeristen en dat maakt het bezichtigen erg aangenaam. Tegenover de Zhong ligt het parlement.
Daarna naar de weekend market. In een keurig gebouw worden hier de producten vanaf donderdagavond tot zondagavond door de inwoners verkocht. Alles keurig geordend en schoon, zeker als je het vergelijkt met onze ervaringen in Centraal Azie.
Wat foto's gemaakt van de Bhutanezen en kinderen en producten. Daarna naar een weverij waar de prachtige Bhutanese stoffen worden geweven. Dit is een kunst uit oost Bhutaaan die dreigt verloren te gaan. Er zijn nu projecten opgestart om deze traditie voor te zetten en dus meisjes uit hewt oosten hier naartoe over te brengen. Er wordt geweven met zijde maar ook met katoen.
Daarna terug naar hotel. Lekker gebadderd en om 17.30 uur naar de bar om een biertje te drinken. De mede reisgenoten druppelden binnen en het werd gezellig. Om 19.30 uur wederom buffet. Heerlijk, eerst een soort bietensoep daarna groenten, champignons/pepers/kaas, broccoli, een puree/gehakt schotel, verse salade en heerlijk witbier uit Bhutan.
Snel even e-mailen (wederom achter de receptie). Iedereen wilt met je praten. Onze 1e dag in Bhutan is ons prima bevallen. Het weer was goed, soms wat wind maar niet te koud en droog. Hopen op morgen weer een fraaie dag als een naar een klooster gaan lopen en andere verassingen zullen gaan zien.
Voor Frans en Annelies: maak je geen zorgen over het eten, dat is hier prima!!
Morgen om 7.30 uur ontbijt.

• 31 Oktober 2011 - 20:35

Mariette Hermans:

Tjonge, jonge wat een reisverslagen! We komen net terug van een paar daagjes Middelkerke en zien dat we aardig achterop geraakt zijn met al jullie belevenissen.
    Proficiat nog met jullie 12de trouwdag! Hebben jullie nog tijd gehad om het te vieren?
    We wensen jullie nog een hele fijne vakantie en we gaan genieten van jullie uitgebreide reisverslag.

Groetjes
    Chris en Mariette