zaterdag 29 oktober - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu zaterdag 29 oktober - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van hansrenee - WaarBenJij.nu

zaterdag 29 oktober

Door: Webmaster

29 Oktober 2011 | Bhutan, Thimphu

Hans heeft om 5.00 uur een foto van de zon op de 2 witte bergtoppen gemaakt.
Om 6.30 uur opgestaan met de intentie om 7.30 uur ontbijt. Hier ging het wat langzamer en chaotischer. Start met cornflakes, warme melk, toast jam aard. en soort groente flensjes (heet). De koffie en de thee nog niet te zien, en sap maar niet over gesproken. Omelet kwam uiteindelijk heel soepel en snel uit de keuken. Na afloop toch nog thee en koffie en zelfs mangosap. Vertrek was na de gemaakte groepsfoto, toch maar een half uur later. Kregen nog een witte sjaal omgehangen. Via de steile weg verlaten we Kalimpong en rijden richting dal van de rivier. Het zou een lange rijdag worden naar Puentsholing (grensplaats) van Bhutan. Naarmate we daalden werd het warmer en tropischer. De weg was wederom slecht, zelfs toen we op de highway in het dal reden. Langs de weg zaten apen. Veel stukken waren niet meer verhard, vanwege slights en op 1 plek waar nu gewerkt wordt is gister zelfs een dode gevallen, vanwege vallend gesteente. Het leek alsof het hele indiase leger aan het verplaatsen was. Zowel gister als vandaag vele tientallen legertrucks richting Sikkim. Na 2 uur waren we de bergen uit en kwamen op de warme laagvlakte van Noord India. Nu is de vegetatie rijst en theestruiken. Opeens krioelde het van de fietsen, tuktuks en andere laagwaardige vervoersmiddelen. Leek nu op het India wat je je voorstelt. Om 11.00 uur stop voor lunch drivers, waar wij wat dronken. Verder met de jeeps en de weg was een stuk beter. Rechte weg met asfalt! Er kon harder gereden worden, maar pas op voor heilige koeien, bokken, honden en plots stoppende busjes. Toch waren ook hier nog enkele stukken weg heel slecht. Je zag langs de kant de struiken helemaal grijs van het stof. Telkens wanneer we over een stoffig stuk weg reden, moesten de ramen dicht. Om 13.45 uur waren we de 3e jeep kwijt. Deze had ons niet bij kunnen houden en tot overmaat van ramp betrokken bij een klein ongeluk. Half uur gewacht voordat hij weer bij ons was. Door naar de grens Saigoan, de indiase grensplaats met Bhutan. Even gewacht bij een spoorwegovergang.In Saiguan hebben we afscheid genomen van onze gids en drivers, die wij bedankten voor hun goede zorgen. Heelhuids door Sikkim en West Bengalen gereden. De nieuwe gids van Bhutan " JimmY" stond al klaar met een bus voor ong 18 personen. Met deze gids eerst naar het uitchecken bij het indiase douanekantoor. Hier wederom een nutteloos formulier invullen. Daarna met de gids mee de nieuwe bus in en we rijden onder een poort door Bhutan binnnen. Opeens een stuk rustiger, schoner. De poort deed tibetaans achtig aan. Nu direct naar het hotel, Hotel Lakhi, waar we werden verwelkomt met koffie en thee, en een soort Tuc koekje. Paspoorten bij de gids ingeleverd, want hij zou verder de formaliteiten afhandelen. Mensen zijn een stuk service gerichter. De kamer ziet er schoon groot en prima uit, zelfs met airco. Hier is het trouwens een stuk warmer. Na deze incheck zijn we de stad ingegaan. Stelt niet veel voor, maar de gebouwen zien er meer tibetaans uit. Veel verschillende soorten mensen gezien, waarbij een aantal zeer traditioneel gekleed gaan, en andere weer zeer modern. Ook typisch indiase kledij voor de vrouwen. Hier zien we een tempel, waar vooral oudere mensen met gebedsmolens omheen lopen. Een enkeling heeft zelfs nog extra stof aan de gebedsmolen gemaakt. Kleine kinderen gebruikten de heel grote gebedsmolen om aan te hangen, als een soort draaimolen. Ireen van de groep, meldde dat we terug naar het hotel moesten omdat de gids toch nog een formulier door ons ingevuld moest hebben. Na dit afgehandeld te hebben, toch nog terug het stadje in en rond gelopen. Omstreeks 17.30 uur terug in hotel om dit verslag bij te werken in een speciale internetruimte van het hotel. Overigens Bhutan leeft een half uur later, dan Sikkim. We typen dit alles onder het genot van een bhutan bier Druk 11000 met 8% alcohol. Hier is het voor 20 min. 80 roepies internet. We zien overal foto's van de trouwerij van de koning van Bhutan. Net onder het internetten een praatje met de manager van het hotel gemaakt. Was nieuwsgierig naar deze website. Gedurende deze reis is koffie, thee en water inbegrepen (incl. ontbijt, lunch en avondeten). Alleen van andere soorten drank moeten we betalen. Om 19.00 uur diner. Na 3 maanden van wachten, zijn we eindelijk in Bhutan.
Om 19.00 uur diner in buffetvorm. De tafels waren prima gedenkt, alles zag er mooi verzorgd uit. Het buffet was heerlijk. We begrijpen niet dat er gezegd wordt dat het eten niet zo goed zou zijn. Wat te denken van gefrituurde bloemkooltjes, aardappeltjes met groene peper in kaassaus, heerlijke groenten, momo's, vis en rijst natuurlijk. Als desset nog vers fruit.Om 21.30 uur gaan slapen, morgen om 6.30 uur ontbijt.

• 29 Oktober 2011 - 18:33

Peter-Paul:

Na een drukke week nu (zaterdagavond 9 uur) de tijd om jullie verhalen van de afghelopen week te lezen. Door de uitvoerige verslaglegging kan ik het helemaal volgen alsof ik zelf de resi maak. Het is indrukwekkend.

• 30 Oktober 2011 - 09:26

Djoska:

Wat heerlijk dat wij een beetje mee kunnen reizen. Liefs Dj.

• 30 Oktober 2011 - 10:25

Marga:

Wauw, wat een belevenis!
    Een mooie ervaring voor jullie.
    Geniet van Bhutan, ik volg van een afstand.
    Dat wordt uitrusten én uitslapen als jullie terug zijn denk ik ;-)
    Marga

• 30 Oktober 2011 - 13:41

Annemiek:

Wat en spannend verhaal weer, nu dus eindelijk in Bhutan, ik zie dat hetw eer erg koud is en blijft, rond het vriespunt. zo te lezen zien jullie weer van alles en maakt het veel indruk. Het is weer een heel andere cultuur. En jullie worden goed begeleid en verzorgd, wat ook belamgrijk is. \
    Hier is het nu zondag, wintertijd. We hebben gisteren een mooie plate TV gekocht, die Jost nu aan het installeren is. Andere is nu op zolder en die daar stond neemt Koen tzt mee op zijn kamer. Gisteren hadden we Hans en Tineke te eten met een hazerug en goede wijn, was erg gezellig. Met Kerst hebben we onze plannen nu ook rond, we rijden met 5ven naar Anfo en Koen en Nikie vliegen 30-12 terug om in NL oud op nieuw te vieren.
    Ik ga nog effe wat werken en dan is het zo weer maandag.
    Geniet van de reis en tot schrijven.
    PS Nikie heeft contact gehad met de tuinman/buurtzorg, maar nog geen afspraak kunnen maken, proberen we deze week te doen. Dinsdag heeft ze de MRI scan.

Gr,
    ANnemiek