Vrijdag, 28 oktober - Reisverslag uit New Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu Vrijdag, 28 oktober - Reisverslag uit New Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu

Vrijdag, 28 oktober

Door: Webmaster

28 Oktober 2011 | India, New Delhi

Gangtok is de administratieve hoofdstad van Sikkim met 110.000 inw. Het is gebouwd tegen zeer steile hellingen, nog steiler dan Darjeeling. De wegen ijn redelijk, veel hoge en kleurrijke gebouwen.
Na het ontbijt, wat prima was (ommelet marsala (groente, pap, toast, etc.) kwam de gids. Hij had thui geslapen. Om 9.00 uur naar het andere hotel en met de gehele groep naar het klooster van het voormalige koninklijke paleis. Dit was weer een heel erg mooi klooster. De pelgrims liepen met hun gebedsmolens om de gebedshal. We zijn niet in de gebedshal geweest. De details van het gebouw waren erg mooi (de 1000 ste foto is gemaakt!!) Terug in de jeep riching Enchey Klooster. Het is gebouwd in 1909 en een belangrijk klooster van Gangtok.Via een laan met conniferen en gebedsmolensnaar het complex. it complex is de afgelopen jaren gerestaureerd maar door de recnte aarbevig wederom beschadigd. In de gebedszaal stonden grote beelden die gebruikt worden voor de jaarlijkse gemaskerde dansen in januari.Jonge monniken waren van conniferentakjes " wierook' aan het maken/zeven. Ook dit was een zeer fraai klooster. In een afgesloten ruimten waren monniken nog aan het zingen muziek etc.). Hierna naar her centrum van Gangtok. We liepen over " The Mall" winkelstraat, een prachtig aangelegde "boulevard" tegen de steile helling met hoge en minder hoge kleurrijke (groene) gebouwen. Nog echte groene Sikkim thee gekocht. Terug naar de jeeps en om 11.00 uur vertrokken richting Kalimpong. Onderweg nog een kleine aanrijding gehad (achteruitkijk spiegel geraakt, die overigens toch nooit gebruiktordt). Daadoor een onvervalst staaltje Indiaas scheldkannonades over en weer gehoord en toenverder. De wegen in Sikkem leiden erg onder de werkzaamheden voor de divers waterkrachtcentrales die gebouwd worden in de Teestarivier. Al het verkeer moet over de smalle wegen. Daarnaast doen de recente aardbevingen ook geen goed.Om 12.30 uur waren we weer bij de grens van Sikkim en West Bengalen. Het duurde redelike lang voordat de nutteloze formaliteiten geklaard waren. Op naar Kalimpong. Om 14.00 uur bereikte we ons fraaie hotel. Balzaalvan een kamer met mooi uitzicht (bij helder weer). Eerst lunch, prima buffet, kip massala, rijst, aardappelen, groente en tomaten/komkommer.
Daarna met jeeps sight seeing. Eerst naar Hogmin Ngayab Zangdok Palri Phodang Tsenpo Monastry (even na zggen aub!!!
Het klooster lag op en heuvel, te bereiken via een smalle weg. We mochten zelfs binnen fotoagraferen met flits!!!!!). Het as wederom erg mooi. OP de eerste vediepeing tonden prachtige miniaturen van tempels in zilver en brons. Echter ook hier hebben aardbevingen hun werk gedaan. Het was erg indrukwekkend.
Terug naar beneden kwam opeens veel geluid uit de gebedshal. Hier waren monniken aan het zingen/bidden. Kennelijk zat bij hen een ca. 4 jarig jongetje dat de reincarnatie van ...... moest zijn. Onze gids, die boeddistisch is, was erg onder de indruk en vond het heel bijzonder dit te mogen meemaken. We mochten nog steeds foto'a hiervan maken. Werkelijk een hele happening ook al heb je zo je eigen gedachten hierover.
Daarna met de jeeps terug naar Kalimpong naar de St Mary's Church, een RK kerk. alle ons bekende bijbelse voorstellingen zijn hier weergegeven met en boeddistisch tintje. Grappig om Maria als Boeddha (houding)te zien weergegeven, of de wijze uit het oosten als Tibettanse monniken. Hier zagen we ook de kruisweg op een zelfde wijze afgebeeld. Maria was ook bruiner dan bij ons in Nederland, waar de zon zoal niet goed voor is. DE kerk had intern overigens veel weg van een moskee, geen banken maar alleen tapijt.
Ondertussen ging de zon weer roodkleurend onder. Nog door e winkelstraat gelopen en at gekeken. Tenslotte terug gelopen naar het hotel.
Op de kamer met een biertje het verslag bijgwerkt. Voor ons begint het al aardig door elkaar te lopen en we zijn pas op 1/3 van de reis. Zitten nu weer in de recptie van het hotel achter een PC. Kan allemaal, ls de tecnniek maarmeewerkt.
Om 19.00 uur wederom heerlijk buffet. Sonja Bakker lukt helaas niet. Allemaal veel te lekker. Morgen om 8.30 uur vertrek. Wordt lange rijdag richting Buthan!!
Het is nu 21.45 uur tijd om te gaan slapen.