donderdag, 27 oktober - Reisverslag uit Gangtok, India van hansrenee - WaarBenJij.nu donderdag, 27 oktober - Reisverslag uit Gangtok, India van hansrenee - WaarBenJij.nu

donderdag, 27 oktober

Door: Webmaster

28 Oktober 2011 | India, Gangtok

Opgestaan om 8.00 uur, vertrek om 9.00 uur naar Tashiding Klooster. Het was bewolkt, herlaas waren de 6 en 7 duizenders in de wolken. Gestopt bij klooster. Met een trap de berg op waar boekweit groeide (witte bloemetjes). Er stonden heel veel gebedsvlaggen lang de kant. Het waren over het algemeen witte vlaggen, vlaggen voor de doden. Voor iedere overleden 108 bamboestokken van ca 6 m hoog mt ieder een witte vlag met zwarte teksten. De allerarmste kunnen ook met 1 gebedsvlag toe. Halverwege stonden gebedsmolens met windvangers die daardoor bleven draaien. Dit klooster is en 1641 door 'e'en van de drielama's die de koning heeft gekroond, gesticht. Ook hier weer een grote gebedsmolen van ca. 4 m hoog. De hoofdgebedshal heef geleden onder de aardbeving.Flinke beschadigingen in de muren. Erg mooie ramen in Tibetstijl. Dit klooster is het heiligste klooster in Sikkem. Een keer per jaa is hier een religieus fees waar boedhisten it Tibet, Nepal en noord India bij elkaar komen. Er wordt dan door de monniken en overheid een pan met water gevuld en in een afgesloten ruimte gezet. Precies 1 jaar later wordt gekeken of:
- het water over gelopen is; voorspelt een heel nat jaar
- er minder water in zit; voorspelt droogte en een slechte oogst
- gelijke stand; eennormaal jaar
Achter het klooster taan ca. 30 verschillende stupa's en een grote klok. Jonge monniken waren de stupa's met boeddha beelden aan het " restaureren" , gewoon met nieuwe verf inkleuren. Op de muren waren veel gebedstabletten in Tibetaansse schrift en kleurrijk. Ook hier veel gebedsvlaggen. Teruggelopen en nog een werkplaats gezien waar de boterlmpjes weden schoongemaakt werden. Hierna de trap weer afgedaald naar de jeeps.
Via kronkelige smalle op en neergaand slechte en steile wegen verder gereden via een oude mooie hangbrug verder naar het Bon Klooster. Het Bon is de eerste voor van het Boeddisme, voorafgaand aan de huidige vorm. Zij lopen TEGEN de klok in en de kleur is blauw. De bovenkant van de stupa's zijn blauw. Het is ee klein gebedshalletje met 3 stupa's.
Hierna verder gereden naar een uitzichtspunt met weinig uitzicht omdat de wolken laag hingen. Doorgreden en via theeplantages (en fabriek (die vanwege Diwani gesloten was) via het dal verder naar het ouder Rumtek klooster. We waren laat (om 16.00 uur) snel rondgekeken. Het klooster is recent geresteureerd, maar ook hier weer sporen van de aardbevin. Verder naar het nieuw Rumtekklooster. Hetnieuwe Rumtekklosste ris het grootste klooster van Sikkem en de thuisbasis van de Karmapa, leider van de Kagypa sekte (zwarthoeden). De Karmapa woont er zelf niet, omdat India de huidige incarnatie niet durft te installeren ivm met China. Bij entree moesten we onze paspoortenachterlaten en millitairen stonden bij de detectiepoortjes! Naar boven lopend langs vele gebedsmolens zagen we en zeer fraai groot tibettaans klooster, wat een kopie is van het verwoeste Oost Tibetaanse klooster Tsurphu Monastery (Culturele Revolutie) Hier zagen we vele jeugdige monikken. Vanwege schemering lukte de foto's minder. Met de gratie Boeddha mochten we de gebedszaal nog binnen. Erg mooi en indrukwekkend. De lichten werden achter ons met spoed weer uitgedan want deze jonge monnik wilde ook gaan eten. Dit klooster is gesticht in 1961 - 1966. In de gouden Stupa ligt het as van de 16e Karmapa in een klein juwelen doosje. Dir hebben we helaas niet gezien.
Inmiddels gingen de monniken eten en konden wij even in de keuken en eetzaal kijken (geen foto's). Het klooster was opgebouwd rondom een vierkant plein.
Door het donker terug naar de auto's en richting Gangtok.
Om 18.30 uur arriveerden wij bij ons hotel (Sanor Delek). Het merendeel van de groep zat in een ander hotel.
Met z'n 4-ren gingen we eten bij Tangine (aanbevolen oor Lonely Planet) en vlakbij ons hotel.
Heerlijk gegeten. Omsreeks 21.30 uur terug naar hotel waar alles al in diepe rust was. Onderweg nog steeds veel vuurwerk vanwege Dilawi.
We hadden eenfraai hotel mt mooi uitzicht over bergen en Gangtok.