15 september, dinsdag Samarkand - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van hansrenee - WaarBenJij.nu 15 september, dinsdag Samarkand - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van hansrenee - WaarBenJij.nu

15 september, dinsdag Samarkand

Door: Webmaster

15 September 2009 | Oezbekistan, Samarkand

Samarkand (= " rijk" of "schitterend" of "verheven") is een van de oudste steden ter wereld waar nog steeds gewoond wordt. al 3000 jaar voor chr. waren hier activiteiten. zijn eerste bloeiperiode was 250 voor chr. toen Alexander de Grote hier aan kwam. Samarkand bloeide als handelsplaats langs de zijderoute. Dit hield stand tot ca 650 na Chr. Djengis Kahn verwoestte Samarkand in 1200 compleet. Alles wat er nu staat is van na die tijd. Samarkand moet voor Djengis " bezoek" een overweldigende indruk gemaakt hebben. Onder het bewind van Timoer Lenk (zie verslag van 14 sept.) is Samerkand weer opgebloeid. In 1403 is gestart met de bouw van hte Mausoleum (ons 1e bezoek) en daarna het Registanplein. Alles wat er nu staat is rondom deze tijd gebouwd, daarna of verwoest, of ten prooi gevallen aan aardbevingen of gewooon in verval geraakt. De Russen (mn Lenin) hebben veel in het werk gesteld om de zaak weer wat op te knappen. Grote restauraties hebben eind vorige eeuw plaats gevonden.
Om 9.30 uur ontbijt.Onze slaapkamer lag in een appartementengebouw (flat) buiten het hotel. De boiler moest steeds door eigenaar aan/uit worden gezet het geen nogal bewerkelijk was.
Ontbijt was goed, er waren wolken!!!!
Na een nieuwe kamer te hebben gekregen om 10.30 uur naar mausoleum (Goer-i-Amir), het mausoleum waar Timoer lenk begraven ligt. Het is een fantastisch bouwwerk (1403 tot 1406) waar alle stijlen van arabische architectuur bij elkaar komen. Een geribbelde pompoenvormige koepel op een achthoekige onderkant, volledig versierd met mozaieken. Eerst entree betaald en toen door naar mausoleum. Binnen was de tombe versierd met gouden figuren. De koepel is 36 m hoog. Recentelijk gerestaureerd waardoor erg mooi. Een hele tijd binnen gezeten. Naast Timoer liggen hier ook nog 2 zonen, zijn favoriete kleinzoon (die voor hem is overleden en waarvoor eigenlijk dit mausoleum zou zijn gebouwd), zijn opvolger Oelog Beg en een wijsheer (te herkennen aan de staart van een yak boven de tombe). De werkelijke lichamen liggen 1 verdieping lager in een crypte. De tombes staan opgesteld in de vorm van een kruis. Daarna buiten nog wat rondgelopen.
Nadat we al dit moois gezien hadden zijn we richting Registanplein gegaan (registan = zandplaats). Dit is een van de mooiste pleinen ter wereld. Het wordt aan 3 zijden omgeven door Madrassen. Links ligt de Oelog Beg madras met 2 minaaretten (de andere 2 zijn verwoest, ingestort, maw ze zijn er niet meer). De twee madras Tellja Kari Madras is iets later gebouwd en beschikt nog over de "gouden moskee" en rechts ligt de Sjir Dar Madrassa.
We begonne met de Oelog Beg Moskee. In de figuraties zijn veel sterren verwerkt, verwijzend naar de hobby van Oelog Beg: astronomie. Het binnenplein wordt omgeven door een 2-verdiepingen tellende madrassa (koranschool), in die tijd voor ca. 100 leerlingen. Het "tegelwerk" zag er nog zeer goed uit. Eigenlijk was het prachtig, binnen was nog een soort tentoonsteling van alle moskeen, minaretten en madrassen in de omgeving.
Ik heb nog een minaret beklommen na 5 dollar (biljet afkomstig van collega van Renee, Jill bedankt!) betaald te hebben aan een militair (bijbaantje zullen we maar zeggen). Het uitzicht was aardig maar niet spectaculair, zeker omdat het ook bewolkt was.
Daarna de Telja Kari Madrassa, De jongste van de drie. De gouden moskee die aan de binnenplaats ligt is werkelijk prachtig van binnen. Hij is ook recent gerestaureerd waardoor kleuren en tekening nog beter tot hun recht komen. Het begint eigenlijk een beetje te vervelen waardoor het oog voor al dit moois gaat verslappen.
De laatste madrasse was nog niet in zeer goede staat. Hier waren ook weer de meeste souveniershops, waaronder ook weer een tapijtweverij. De tapijten zijn werkelijk erg mooi, maar niet mee te nemen..... Oh ja, Buchara (Johnn) is inderdaad erg bekend van tapijten. Het is dat je geen maat hebt opgegeven anders hadden we eentje gekocht.
Om 15.30 hebben het Registanplein verlaten en cola gedronken op een terrasje op de 1e verdieping van een restaurant bi ons hotel op een steenworp afstand van dit prachtige Registanplein.
Na het internetten terug naar hotel. Even rust op de hotelkamer. Op bed liggen, lezen en ed.
Om 19.30 uur met de gehele groep in 4 taxi's (2.500 CYM = 1 EURO) naar de pizzeria Venezia. Eindelijk geen sjaslik maar Pizza met echte kaas. Zaten lekker buiten aan een binnneplaats.
Daarna terug met taxi's naar Registanplein, kijken of er nog mooie avondfoto's te maken waren. helaas, de madrassen staan niet echt goed in het licht. Wel lopen er bewakers rond die, als je ze geld geeft, je toelaten tot de binnenplaatsen van de koranscholen. We wilden hiervoor niet betalen maar mochten uiteindelijk toch even kijken in de hoop dat we alsnog zouden betalen. Een leuke bijverdienste voor dit geuniformeerde personeel. Alles natuurijk in dollars, geen plaatselijke munt.
We zijn er niet op ingegaan en om 23.00 uur waren we terug in onze hotelkamer.

• 15 September 2009 - 13:20

Mariette En Chris:

Samarkand! Eindelijk een plaatsnaam die in de Bosatlas vermeld staat. Hebben we tenminste een beetje idee waar jullie zitten. Heb net de bijbehorende foto's bekeken. Heel mooi en groots al die moskeeen en madrassen!
    Geniet er nog van en laat die duizend en een nacht niet alleen een sprookje zijn!!!!

• 15 September 2009 - 15:09

Cora:

Hallo Renée,
    Wat een schitterende reis zijn jullie aan het maken. Wat een indrukken zul je opdoen. Nou ja, daar kunnen we straks hier in de bieb mooi de koffie- en thee pauze mee vullen.
    Groetjes en nog veel plezier.
    Cora

• 16 September 2009 - 08:09

Erik:

Hee Hans,

mooie verhalen!!!nu heb ik tenminste wat te doen in Almere, het is hier erg rustig. Zo te lezen vermaken jullie je daar uitstekend. Geniet ervan!!! groetjes vanuit Almere