zaterdag 22 oktober - Reisverslag uit New Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu zaterdag 22 oktober - Reisverslag uit New Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu

zaterdag 22 oktober

Door: Webmaster

23 Oktober 2011 | India, New Delhi

Opgestaan om 6.30 uur. Ontbijt goed en eenvoudig (omelet, toast en jam). Onrustige nacht met herrie van airco en honden en ook kort 5 uur slaap.
Het straatje bekeken van het hotel, waar het leven in volle gang was i.t.t. vannacht mensen op straat op karren aan het slapen. Echt een achteraf straatje. Om 8.00 uur met bus naar vliegveld, waar ons vliegtuig om 10.50 vertrok naar Bagdogra (300 m). Gelukkig een plek aan de linkerkant bemachtigd waarbij uitzicht op Himalaya. Het was nog steeds smog boven Delhi. Rustige vlucht met inderdaad uitzicht op Himalaya, maar niet spectaculair. Indiase Buurman meldt dat het lichtjes festival op maandag 26 okt. is. Hindisch feest. Om 13.00 uur geland. Erg warm, maar niet zo warm als de dag ervoor. Opgehaald door gids en met 3 jeeps op weg naar Darjeeling (2000 m). Welkom geheten door de gids met een witte sjaal. Eerst reden we over een vlak gebied met straten aan weerskanten stalletjes zeer veel mensen, toeterende auto's en hectiek. De keuze naar Darjeeling was met de grote weg omweg 1 uur extra of binnendoor door de bergen slechtere weg. De chauffeur won, dus na enige tijd reden we de bergen in. Op vlakke terrein donkergroene theestruiken (hebben minder smaak) terwijl hoger op wilde thee lichtgroen blad met meer smaak. De weg werd steeds slechter met hobbels en gaten en we hotsten en botsten in de jeep. In deze omgeving heeft dit voorjaar een aardbeving 6.2 plaats gevonden. Nog veel huizen en wegen zijn beschadigd en ook nog heel wat slachtoffers volgens onze gids. Voor Darjeeling betekent het dat alle religieuze feesten zijn afgelast.
Na 1 1/2 uur konden we niet verder rijden. Politie agent vertelde dat er verderop een ongeluk was gebeurd. Als doorgewinterde ramptoeristen zijn we gaan kijken en zagen dat er een vrachtwagen 50 m. de afgrond was gestort en op miraculeuze wijze is blijven staan. Het ravijn was zeker wel 500 m diep. Een takelwagen probeerde de vrachtwagen, waar eerst de bananen uitgehaald werden, omhoog te takelen. Een byzonder schouwspel, waar alle indiase mensen ook naar stonden te kijken. Na 1 1/2 uur was de klus geklaard en konden we verder rijden. De lunch schoot erbij in. Verder omhoog gereden over de nog steeds slechte kronkelige weg in convooi met alle wachtende auto's. Om half 7 in het donker bij het hotel seven seventeen aangekomen. We waren moe van de reis. Prachtige hotelkamer met tibetaanse details. Direct gaan eten in het hotel, waar Betty en Rob aansloten aan onze tafel. We aten kip marsala, vegetarische schotel Jazheeri... en gekruide indiase rijst en naan. Dit alles werd weg gespoeld met lekker bier Tuborg en niet Kingfisher wat strong was. Om 21.00 uur naar bed om s' nachts om 2.30 uur op te staan voor de zonsopgang over de Himalaya. Kanchenjunga 8590 m en verderop Mount Everest.

• 23 Oktober 2011 - 12:20

Cora Bouwen:

Hallo globetrotters,
    Wat een heftig begin, gelijk in de smog, hitte, lawaai en nu dit ongeluk. Maar als ik het lees zitten jullie nu beter in de bergen in een mooi hotel. Het is een omschakeling, maar dat weten jullie als geen ander. geniet van al het moois wat jullie gaan zien, dank voor het reisverslag, ik blijf jullie volgen.