Woensdag 26 oktober - Reisverslag uit Yuksom, India van hansrenee - WaarBenJij.nu Woensdag 26 oktober - Reisverslag uit Yuksom, India van hansrenee - WaarBenJij.nu

Woensdag 26 oktober

Door: Webmaster

26 Oktober 2011 | India, Yuksom

Bedankt voor al jullie reacties op de voorgaande dagen. Leuk om te merken, dat jullie het volgen. Even tav Darjeeling waar de brug instortte. Dit heeft de gids inderdaad verteld, maar we dachten dat het over de slachtoffers van de aardbeving ging. Nu blijkt dat onze chauffeurs 's nacht de gewonden naar het ziekenhuis van Darjeeling hebben vervoerd. Waar de brug in Darjeeling lag weten we niet.
Vanmorgen na redelijke nachtrust opgestaan om 7.30 uur en 8.00 uur uitgebreid ontbijtbuffet met warme groente zoals worteltjes, aard.pannekoekjes en gevuld deeg groente hapje. Daarbij een ei na wens, gebakken, ommelet. Om 9.00 uur in de zon vertrokken naar Coronation throne of Norbugang, de plek waar in 1641 de 1e koning van Sikkim is gekroond. Veel gebedsvlaggen en ook gebedsmolentjes klein, maar ook 1 heel grote van 4 m hoog. Vroeger werden de gebedsmolen van leer gemaakt van dieren als symbool van het voortbestaan van het dier. Later van metaal. Achter de gebeds stoepa stond een grote stenen troon met daarvoor een rots met de voetafdruk van de oudste lama die in 1641 de koning heeft ingezegend of gekroond. Achter de troon staat een zeer hoge en wellicht de oudste boom van de wereld. Na 1/2 uur rond gekeken te hebben terug naar de weg, waar de chauffeurs klaar stonden om ons naar boven naar de Dubdi tempel te brengen. Het was een overharde weg. Na een 1/4 uur moesten we uitstappen om het laatste stuk naar boven te lopen (200 m) over een stenen geplaveid pad met mos bedekking. Boven aangekomen zagen we van voren een prachtig opgeknapte tempel, echter aan de zijkant was een deel van de muur weg geslagen vanwege de recente aardbeving. Binnen waren delen van de fresco's beschadigd. De monniken waren aan het bidden vanwege een begrafenis. Buiten kleine monnikjes kleine offertjes aan het weggooien. Als binnen de monniken op de trommel tijdens het bidden sloegen, moesten buiten de jongetjes deze offertjes over de railing weg werpen onder het uitspreken van een gebed. Het eindigde in baldadigheid, dat de jongetjes elkaar nat gooide. Hierna naar boven verder gelopen, waar de steen voor de crematie was. Het pad voerde door een bos bergop oorverdovende herrie van de krekels en in sommige bomen zaten orchideeen als parasiet. Bij de steen worden de doden verbrand en na 3 dagen wordt het as weggehaald. Aan de hand van de voetstappen in de as kunnen ze zien in welk gedaante het dier is gereincarneerd. Meestal zijn dat de honden of wolven uit de omgeving. Hierna begon de afdaling 200 m naar beneden (wel steil) naar de jeeps. Op ons tweetjes na ging iedereen met de jeep terug naar het hotel, terwijl wij naar beneden liepen en jongetjes met messen om planten te snijden tegen kwamen fotografeerden en in een bocht stonden chauffeurs hun mooie autos te wassen bij een klein watervalletje en verder naar beneden kwamen we langs een feesttent waar een bruiloft gevierd werd. Om 1 uur waren we terug 3 kwartier wandelen, waar de lunch klaar stond. Nu was de lunch de moeite waard. Gister kregen we als dessert 3 dunne schijven ananas voor 100 roepie. Lunch bestond uit groente soep, daarna sperciebonen met okra (groente uit sikkim groen rond met spikkeltjes) erwten in massala saus, kip curry en dessert versfruit in een soort zoete yoghurt slagroom smaak. Heerlijk. Tussentijd begint het te regenen. De was van gisteravond die binnen niet droogt vanwege de vochtigheid nu buiten aan het balkon gehangen weer snel naar binnen gehaald. De laptop lenen van de hotelmanager met een dongel om jullie op de hoogte te houden. Vanavond is het Diwali feest = Feest van de lichtjes. We krijgen een show van kinderen die de gelukdans gaan doen. Tot zover we zitten in de lounge van het hotel, terwijl het hard regent.

• 26 Oktober 2011 - 10:12

Edward:

nog niet gereageerd, wel alles gelezen. Deze trip is mi door Hans gekozen en ingericht want Renée zou nooit ingestemd hebben met zo vroeg opstaan zonder croissants op bed, toch?

• 26 Oktober 2011 - 10:47

Marijtje:

Wat een uitgebreide beschrijving van jullie reis. Ik kijk nu al uit naar jullie foto's. De beschrijving van de wegen is heel herkenbaar!!. Geniet lekker verder.

• 26 Oktober 2011 - 11:37

Cathelijne:

Wat enig dat jullie telkens weer de mogelijkheid vinden om berichten de wereld in te sturen. Zo blijven we prima op de hoogte.

• 27 Oktober 2011 - 14:16

Rob:

indrukwekkend, hans, gaat het weer goed met je verkoudheid, zo te lezen hebben jullie het prima naar je zin,
    groeten

rob

• 28 Oktober 2011 - 09:34

Annette:

Volgens mij is het één en al genieten geblazen. Ga zo door!