Dinsdag 25 oktober - Reisverslag uit Yuksom, India van hansrenee - WaarBenJij.nu Dinsdag 25 oktober - Reisverslag uit Yuksom, India van hansrenee - WaarBenJij.nu

Dinsdag 25 oktober

Door: Webmaster

25 Oktober 2011 | India, Yuksom

Vandaag de feestdag van de honden. Half 8 opgestaan, goede nachtrust, 8 uur ontbijt met dal (soort pannenkoekjes) lauwarme aard. met rode saus, tijstepap met kerrie en ei gebakken of omelet. 1 luchpskket voor 250 roepie (veel geld) besteld. Terwijl het avondeten voor 467 roepies incl bier van 2 personen. = ong. 6 euro.
Om 9.00 uur gaan lopen naar de tempel Sanga Choling (= land van de heilige betovering). Veel kinderen gingen op weg naar de High school. Ze zagen er prachtig uit met keurige zwarte schooluniformen van jong tot oud. Keken bij een ouder meisje in de schoolboeken. Ze kregen wiskunde en scheikunde en biologie. Zag er nog erg ingewikkeld uit met x-y vectoren. Helaas bewolkt weer en geen zicht op de bergtoppen.
Het klooster was beschadigd door de aardbeving... Het is gesticht in 1697 en is het oudste van Sikkim. Voor het tempelgebouw stond in de pagode een gebedsmolen van zeker 3 m hoog. IN de gebedshal staan 3 beelden van 1 monnik. Deze monnik van de Swotvallei pakistan via Tibet naar Sikkim gekomen. Hij trof een ruziende bevolking over religies aan. Hij bekeerde ze tot het tibetaanse boeddhisme. Op de 1e verdieping van de tempel/pagode staan 8 verschijningsvormen van deze monnik. Boos, lief, aardig, onderwijzend enz.....
Bij aankomst waren monniken aan het biidden trommels hoorns cimbalen pauken bellen. Op de 2e verdieping de bibliotheek en ook oude maskers, hoeden, yakkaarshouders, schoenen, muziekinstrumenten, gebedstabletten en andere oude details van de oude tempel. Vervolgens in jeep naar de oudste verwoeste hoofstad van Sikkim = Rabdenste van 1670 tot 1814. Is verwoest door een napalese invasie. Door de bewolking hadden we niet een mooi uitzicht over de diepe dalen, steile hellingen van Sikkim. Sikkim is de dunstbevolkte deelstaat van India met 550.00 inw. en 71.00 km2 varie"erend van 300 m tot 8540 m hoog. 1/3 deel is bedekt met bos. Substropische dalen tot sneeuw op de bergen. De vegetatie bestaat uit 4000 verschillende planten. Hierna met jeep terug naar hotel 11.30 uur om lunchpakketten op te halen. Nu weer verder om nog een lunchpakket op te halen voor de chauffeurs. Uiteindelijk vertrekken we om 1.15 uur om naar het Knecheopart meer te gaan. De weg is kronkelig en steil, maar beter dan gister. Meer heeft de vorm van een voetafdruk, van de heilige God Tara.Bij het meer waren veel gebedsvlaggen en een soort pier waarop gebedsmolens aan weerszijde. Aan het eind tot stond een priesteerr die zegende met een afrikaantje gedoopt in water en plakte een roze stip met rijst op de voorhoofden van vrouwen voor geluk en voorspoed. Hierna een lunchpakket gegeten en nog een wandelende tak gezien van ong. 10 a 15 cm lang.
Na de lunch 14.00 uur vertrek naar Yuksom (17.80 m. hoog)
Yuksom 1e hoofdstad van Sikkim gesticht in 1641. Aankomst 15.30 uur. Heerlijk vroeg en omgeving kunnen zien. Kregen kopje thee en als welkom een witte sjaal. Hotel Yuksom residency. Mooie
grote hotelkameer maar na een uurtje wachten viel de stroom uit. Nu gaan we eten.
Verder het verslag: eten kwam per kamer op tafel. We hadden het al 2 uur van te voren moeten opgeven, maar kwam toch koud op tafel. Het vermoeden was dat er geen echte keuken in het hotel was en dat het ergens opgehaald werd. Maar de gids Tamding, verzekerde dat dat niet zo was. Hij had de keuken geinspecteerd, bang dat wij ziek zouden worden. Vanaf nu regelt hij ontbijt lunch en avondeten voor iedereen hetzelfde, maar nu warm in buffetvorm. Na het eten om half 10 naar bed. Ondertussen was het weer gaan regenen. De bedden zijn hard en de matrassen synthetisch. Ondanks dat toch een extra dekbed opgelegd ivm de kou en vocht. (nergens is cv in Sikkim)

• 25 Oktober 2011 - 15:57

Cathelijne:

Eet smakelijk. Hoop dat die wandelende tak niet tussen het eten is gekropen.........

• 28 Oktober 2011 - 16:16

Annemiek:

Hi Hans en Renee, wat een verhalen schrijven jullie, ik heb ze doorgelezen maar een beetje globaal.Zo te lezen bevalt de reis uitstekend met mooie tochten naar klossters en door de bergen. De etenttjes lijken me ook erg lekker, vooral ook het ontbijt. Het weer is misschien niet helemaal goed, maar als het maar droog is en niet te koud dan lijkt me dat uitstekend voor jullie reis.
    hier alles verder zijn gangetje. Kinderen naar school, Nikie had deze week 2 examnes, eentje niet gehaald en de 2de is afwachten. Koen had bijna een kamer in Delft, maar is toch nog niet doorgegaan. Zal wel in januari worden. Verder niet veel nieuws, weekend is begionnen en de sherry staat klaar.

groetjes,
    Annemiek