18 september, vrijdag - Reisverslag uit Shymkent, Kazachstan van hansrenee - WaarBenJij.nu 18 september, vrijdag - Reisverslag uit Shymkent, Kazachstan van hansrenee - WaarBenJij.nu

18 september, vrijdag

Door: Webmaster

18 September 2009 | Kazachstan, Shymkent

Allereerst proficiat Jorien en Dominique (nichtjes) en Carla (collega Renee)
Daarnaast weer dank aan het thuisfront voor alle reacties, het blijft erg fijn van jullie iets te horen!!

We hopen dat jullie een fijne dag hebben gehad, voor ons was dit een "zware dag" immers we moesten een grens over.

Om 6.45 uur weer opgestaan (begint te wennen). Goed uitgebreid ontbijt Om 8.00 uur vertrek met de bus naar grens Kazachstan. Na 1.15 uur rijden bij de grens. Uitpakken en afscheid genomen van onze betrouwbare chauffeur.
Met bagage naar Oezbeekse grens gelopen, hier formulier invullen van vertrek (hadden we al gedaan maar moest nog een keer) en vervolgens stempels, bagage door scan en daarna doorlopen naar de Kazachstaanse grens (300 m door bloedhete zon). Hier wwer formulier invullen, op de foto (????) stempels in paspoort en bagage door scan (niet bij iedereen). Uiteindelijk duurde dit 3 uur (plus 1 uur tijdverschil maakt 4). Er waren veel mensen die erdoorheen moesten, maar ook vrachtauto's (waarvan ook enkele uit Nederland, althans dat las je nog op de auto, inmiddels wel met oezbeekse kentekenplaat). alles gebeurde zeer minitieus, honden erbij, veel politie, militairen, etc. We hadden wel wat te zien.
In Kazachstan stond een grote " luxe" touringcar op ons te wachten. Het zou nog 2 uur rijden zijn naar Shymkent, echter de wegen zijn hier niet al te best en de bus kon niet hard rijden dus uiteindelijk waren we om 17.00 uur hier. Wel was de chauffeur de weg in de stad kwijt, maar ja. We zitten hier in een echt Russische stad. Mens en zijn op eerste gezicht wat norser, hotel wat minder. Wat ook opvalt is dat hier heel veel Audi's en Mercedessen rijden, in tegenstelling tot Oezbekistan waar alleen Deawoo's rijden (is een fabriek van Deawoo in Oezbekistan, dus belasting hierop is laag, op andere auto's 100%).
Na de hotelkamer gezien te hebben geld gewisseld, 1 EURO = 215 Tenge.

Nou, iedereen weer op de hoogte, morgen zijn we van 7.30 uur tot 19.30 uur op excursie en de dag daarna een tocht van 12 uur naar Bishkek (Kirgistan), dus wanneer we weer mailen?????

• 18 September 2009 - 15:05

Edward:

wat attent dat jullie de familie verjaardagen zelfs op deze bijzondere vakantie bijhouden. Een mijlpaal hoor, een dochter die 18 wordt.

• 18 September 2009 - 19:36

Carla:

Ha Renee en Hans, dank je wel voor de felicitaties. Al dat vroege opstaat en die grensovergangen dat klinkt niet echt als vakantie hoot. Ron die zit hier naast me te zuchten als hij al die vroege tijden leest.
    Maar het klinkt wel allemaal fantastisch wat jullie beschrijven. Ben sraks benieuwd naar al jullie foto's.
    Groeten

• 18 September 2009 - 22:00

Ruth:

Dank voor de felicitatie!
    Toch wel even getoost op de jarigen? Zonee, dan houden jullie dat tegoed!!!

• 20 September 2009 - 08:17

Manon Clarke:

Ik heb net de reisverslagen doorgelezen en mijn hoofd tolt van de verschillen moeilijke namen, vele moskeeen, minaretten en madrassen! Het klink geweldig, maar ook zeer vermoeiend!Maken jullie aantekeningen gedurende de dag, zodat je alle indrukken uit elkaar kunnen houden? Wat een doorzettingsvermogen om aan het eind van een drukke dag dan ook nog een internetcafe in te moeten gaan om je verslag te schrijven. "Keep up the good work" en veel liefs van jullie fanclub in Engeland!