maandag 26 november Puerto Madryn - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu maandag 26 november Puerto Madryn - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu

maandag 26 november Puerto Madryn

Door: Webmaster

28 November 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Vroeg opgestaan voor een lange dag. Om 7.30 uur vertrokken richting Peninsula Valdes, een schiereiland redelijk dicht bij Puerto Madryn, dat een natuurreservaat is voor o.a. vogels, orka's, zeeleeuwen en zeeolifanten en walvissen.
De afstanden die je hier aflegt zijn gigantisch. Het lijkt allemaal om de hoek te liggen maar toch. Eerst ca. 2 uur rijden over asfaltwegen maar ook (in het park) steenslagwegen. Het landschap is steppenachtig, lage struikjes en grind. Daar tussen door lopen schapen. Vanwege de geringe neerslag hier 1 schaap op 4 ha. Het park bestaat uit een aantal estancia's. Bij Punta Norte zaten de zeeleeuwen en zeeolifanten. Het verschil is lastig te zien, maar beide typen lagen uitgebreid te zonnen aan de kiezelkust (verschil zit ´m met name in de vorm van de snuit). In februari zijn hier dan ook de orka's die de zeeleeuwen van het strand plukken en ze opeten. Dit schouwspel hebben we niet gezien. We hebben hier 3/4 uur rondgelopen en foto's gemaakt. Perfect weer, volop zon maar wind. Daarna naar Calete Valdes, een lagune waar eveneens de zeeleeuwen en -olifanten liggen te luieren. Een enkeling presteert het om drie "passen" te zetten om vervolgens weer te gaan liggen. Een enkel geluid uitstoten gaat ook nog wel. Vanwege de warmte verkoelen ze zich door met hun vinnen zand/kiezel op hun rug te gooien. Het is de tijd dat ze moeten vervellen, hun bruine vacht moet weer grijs/zwart worden. Hier ook even geluncht en vervolgens door naar Puerto Pyramides. Hier zijn we aan boord gegaan in een soort zodiak om naar de walvissen te gaan. Gelukkig was de wind wat gaan liggen en was de zee relatief kalm. Gisteren was het nog de vraag of we uberhaupt wel de zee op konden gaan. Gelukkig dus.
Eerst kregen we lange jassen aan en zwemvest om. Vervolgens naar de boot gelopen die op een soort trekker stond. Deze werd met een tractor de zee in gereden. Met hoge snelheid zijn we eerst langs de mooie kust en vervolgens de zee opgevaren. We zaten nu aan de zuidzijde van het schiereiland. Hier is de koude golfstroom uit antartica. Aan de noordzijde van het schiereiland is de warme golfstroom. Voor het schiereiland raken beide golfstromen elkaar. Dat is de reden dat hier zoveel verscheidene diersoorten leven. Daarnaast is het verschil tussen eb en vloed hier 6 m en wanneer het aan de noordzijde eb is, is het aan de zuidzijde vloed en omgekeerd. Bijzonder.
Na ongeveer 1 uur varen zaten (lettelijk) midden tussen de walvissen. Onvoorstelbaar, ze zwommen zelfs onder onze boot door. Dit is het gebied waar de kleine walvissen geboren en gevoed worden door de moeder (kraamkamer). Je zag dan ook vaak 1 grote en 1 kleine walvis samen. Soms werd er wat gesprongen, met name zag je het watergespuit en hun achtervin omhoog komen. Prachtig schouwspel. Het mooiste was misschien nog wel dat we de enige boot waren, alleen bemand door onze groep. Geen toeristisch spectakel of poppenkast. Tussen de walvissen zwom ook nog 1 dolfijn (3m lang). Deze walvissen zijn ongeveer 18 m lang. Omdat deze soort relatief traag zwemt is er in het verleden veel op ze gejaagd. Nu zijn ze beschermd.
Omdat Puerto Madryn snel groeit en een afval probleem heeft, trekt dit veel meeuwen aan. Deze meeuwen vallen ook walvissen aan om middels gaatjes die ze in de huid prikken het vet eruit te halen. Om dat weer te voorkomen moeten de walvissen veel meer bewegingen maken wat energie kost en dus leidt tot zwakte en gewichtsverlies of althans niet voldoende aangroei van gewicht.
Na bijna 3 uren ronddobberen terug naar de haven en in de bus gestapt. Het was inmiddels verdomd warm geworden. Op de terugweg nog bij een infocentrum gestopt waar het skelet van een walvis was en info over de fauna en flore van dit natuurgebied/schiereiland.
Om 20.30 uur terug in Puerto Madryn. Snel naar de kamer, omkleden en gaan eten. Wederom schuin tegenover het hotel (andere kant) met bijna de gehele groep. Eerst nog geld pinnen wat niet makkelijk ging.
Pizza en paella. Lekker met bier natuurlijk vanwege de dorst. De zon begint z'n sporen op onze huid na te laten.
Om ca. 21.00 uur begint het hier donker te worden, 1 uur eerder dan in Ushuaia.
Om 0.00 uur in bed.