dinsdag 27 november Puerto Madryn - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu dinsdag 27 november Puerto Madryn - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu

dinsdag 27 november Puerto Madryn

Door: Webmaster

28 November 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Wederom vroeg op en om 7.30 uur in de bus. Het doel van deze dag: pinguins in Punta Tombo.
Deze keer richting het zuiden, zo´n 160 km rijden. Eerste stop nabij Trelew aan de kust waar een deel van de groep per boot op de zee dolfijnen ging bekijken. Zwart/witte dolfijnen die we al in de straat van Magellanes gezien hadden. Wij niet, even rust en het geld raakt ook op......
Er was hier in de haven een grappig schouwspel te zien van zeeleeuwen die vissen vanuit de visserboten kregen toegeworpen waarop vervolgens de zeemeeuwen zich weer stortten om die uit de bek van de zeeleeuwen te pakken. Grappig. Nog wat langs de kust gelopen in de warme zon. Daarna onder het genot van een kopje koffie gewacht op de terugkomst van de groep. Om 10.45 uur vertrokken richting Punta Tombo, waar de Magellan pinguins zijn. Om 13.00 uur aangekomen. We konden tot 15.30 uur blijven. Punta Tombo is eveneens een natuurreservaat. Hier komen ieder jaar de pinguins tussen augustus en april om hun eieren (2 stuks) te leggen en uit te broeden en de jonge groot te brengen. In principe blijft er slechts 1 jong over. De tweede redt het niet. Ieder jaar komt het mannetje naar precies hetzelfde nest als verleden jaar terug. Hij maakt het schoon en verleidt een vrouwtje om in zijn nest de eieren te leggen. Pinguins worden relatief oud.
Het was een prachtig schouwspel. Je moest oppassen dat je niet op een pinguin trapte, zoveel waren er en zo dicht kon je erbij komen. De eerste pinguins waren alweer geboren dus er was gepiep alom. Slechts 10% van het reservaat is toegankelijk voor publiek. Pinguins zijn natuurlijk erg fotogeniek, dus wederom de nodige foto´s gemaakt. Arme mensen die onze vakantiefoto´s moeten komen zien ...........
Deze pinguins zijn ongeveer 40 tot 50 cm hoog. Het ruikt natuurlijk bijzonder (onfris) tussen de pinguins. Afwisselend gaat of het mannetje of het vrouwtje de zee in om ansjovis te vangen en te eten. Dat duurt ongeveer 4 dagen. In de tussentijd blijft de ander bij de jongen.
Na nog snel een empenade gegeten te hebben met de bus terug naar Trelew, waar een museum is met vondsten uit de prehistorie van dinosaurussen en aanverwante artikelen. Deze zijn allemaal in Patagonie gevonden. Bijzonder, dit schijnt een van de weinige plaatsen op de wereld te zijn waar zoveel is gevonden. Het museum was niet groot maar zeker de moeite waard wanneer je je bedenkt dat er complete skeletten zijn.
Om 18.45 uur vertrokken richting Puerto Madryn.
Uitgeput van weer een mooie dag even opgefrist in hotel. Een korte briefing voor morgen van onze reisbegeleidster en vervolgens met z'n 2-en gaan eten in een strandtent met uitzicht op zee. Aangezien de zon in het westen ondergaat gebeurt dit dus niet boven de zee maar boven land. Overigens draait de zon hier natuurlijk vanuit het oosten via het NOORDEN naar het westen. Moet je rekening mee houden. Heerlijk gegeten en een lekkere fles rode wijn (malbec druif, typisch Argentijns).
Om 23.30 uur gaan slapen. Het was inmiddels alweer flink afgekoeld. Overdag is het warm (zomers 35 graden, nu ca. 22 graden en ´s winters rondom het vriespunt aan zee en wel minus 15 graden landinwaarts maar geen sneeuw omdat er nagenoeg geen neerslag is), ´s avonds fris. Daarom is er hier ook geen airco.
Morgen (vandaag) relatief rustige dag, transfer van Puerto Madryn met luxe bus naar Buenos Aires (18 uur) en vervolgens met vliegtuig naar Iguazu (2 uur vliegen).
Tot de volgende mailberichten, dank voor alle reacties.

• 28 November 2007 - 15:22

Marijtje:

ik moet geen foto's kijken maar ik wil graag foto's kijken. "Kijken welke mooier zijn die van jullie of die van Irmaa!!!
    Maar jullie maken toch wel een selectie? Want bij Irma heb ik minstens 30 pinguin foto's gezien.

Veel plezier nog.

• 28 November 2007 - 19:42

Ruth:

Lieve luitjes,

GEWELDIG!!!!
    En dank voor de details de "Vino".

Groetjes, Ruth

• 29 November 2007 - 17:02

Charlotte (bieb):

Hé Hans en Renee, ik heb zojuist een hele rij reisdagen achter elkaar gelezen. Wat een prachtige, maar ook zeer vermoeiende reis maken jullie! En wat een temperatuurverschillen, van het ene klimaat in het andere. Nu zijn jullie al weer bijna thuis. Ik denk dat jullie wel even moeten bijkomen. Ik hoorde vanmorgen (we vierden het afscheid van Joke) dat je op 5 dec. al weer werkt. Dat is haast niet voor te stellen. Hoewel het dus heel veel foto's worden, ben ik toch heel benieuwd. Maar je zal toch wel het een en ander weggooien. Maar om dat weer bijelkaar in een logische volgorde en een verhaal te krijgen ben je nog wel even bezig. De winter ligt nog vóór jullie, en je hoeft nu even niet op vakantie, neem ik zomaar aan, dus vele weekeinden gevuld! Ik ga nu eerst even morgen met Carla naar Praag! Goede thuisreis, en tot gauw, Charlotte.

• 30 November 2007 - 13:01

Annette:

Prima reisverslag. Als jullie weer thuis zijn kunnen jullie nog naar die dvd over pinguins kijken. (filmnaam is me ontschoten) Voordeel: reukloos! Maar in het echt is het vast mooier. Mijn computer is gecrashed en ik geniet nu van het uitzicht vanuit Renee's pc. Geniet nog lekker de laatste week.