dinsdag 20 augustus, Alchi, Lamayuru en Ridzong - Reisverslag uit Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu dinsdag 20 augustus, Alchi, Lamayuru en Ridzong - Reisverslag uit Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu

dinsdag 20 augustus, Alchi, Lamayuru en Ridzong

21 Augustus 2013 | India, Delhi

Ondanks de slechte staat van de badkamer, functioneerde het goed, warm water. Goed ontbijt (kaasomelet) op terras om 8.00 uur. Het was een prachtige zonnige dag. Om 9.00 uur vertrek.
Allereerst naar het klooster van Lamayuru, ca 80 km van Alchi. Eerst langs de Indus. Mooie weg met af en toe wat onverharde stukken, daar waar de natuur zijn gang was gegaan. Op ¾ van de tocht nog een checkpoint. Paspoorten overleggen en vervolgens weer verder. Het was een prachtige tocht, hoge, kale maar kleurrijke bergen en dat alles tegen een blauwe lucht. Het laatste stuk was spectaculair, door een nauwe kloof met haarspeldbochten omhoog. Het landschap leek op een maanlandschap (hierover later meer). Uiteindelijk bij het klooster aangekomen, wederom boven op een heuveltop gebouwd.
Het klooster stamt uit de 11e eeuw (1143). In die tijd trok een geestelijke (Naropa) vanuit Tibet naar Kasjmir. Het was immers een belangrijk oriëntatiepunt op de zijderoute. Tijdens zijn rust aan het meer gooide de geestelijke wat graan in het water. Op dat moment liep het meer langzaam leeg door de poreuze bodem. Wat achterbleef was een maanlandschap en voor de geestelijke een teken dat hij hier een klooster moest stichten. Binnen in het complex was nog de grot te zien waar hij mediteerde. In het klooster de gebruikelijke zalen, vergaderzaal, gebedsruimte en binnenplaats. Binnen waren ook weer mooie figuren gemaakt uit boter te zien. Op de daken prachtige uitzichten over het maanlandschap. Naast het klooster nog een aantal witte stupa’s. Het klooster behoort tot de geelkapsekte. Vanuit de school hoorden we de jonge monniken hun lesjes opdreunen.
Na wat thee gedronken te hebben vertrokken we richting Ridzong klooster . Er werd “hard” aan de weg gewerkt door de BRO (Borderroad organisation) een semi overheidsinstelling die constant zorgdraagt voor het onderhoud van de weg. Echt hard werd er niet gewerkt. Inmiddels was het behoorlijk warm geworden. Onderweg passeerden ons heel erg veel militaire voertuigen, die niet konden rijden. Om 13.30 uur lunch vlakbij de afslag naar het klooster. We hadden onze lunchbox bij ons dus in een restaurantje gaan zitten en maar eten. Hier zaten nog 2 Schotse meisjes die net een trekking gedaan hadden. Nog even mee geklets en de mogelijkheden besproken om morgen bij een lezing/onderwijs bijeenkomst in Leh van de Dalai Lama te zijn!!
Vervolgens weer in de auto naar het Ridzongklooster. Over een zeer smalle, spectaculaire, semi verharde en steile weg omhoog een zijdal ingereden. De rit duurde ca 20 minuten. Eerst passeerden we nog een nonnenklooster, daarna kwamen we bij het imposante en verlaten gelegen klooster.
Dit klooster is gesticht in 1833, een relatief jong klooster dus. In die tijd trok een handelsreiziger vanuit Ladakh naar Tibet. Tijdens hevige regenbuien schuilde hij op deze plaats. Hij maakte een gat in de grond om het regenwater op te vangen en te kunnen drinken. Enige dagen later stond er nog steeds water in dit kuiltje. Voor hem een teken van boeddha waarop hij dit klooster stichtte. Voor zijn vrouw en zus stichtte hij het eerder gepasseerde nonnenklooster. Zijn naam was Tsultin Nima.
In het klooster (vergaderruimte) hadden de oudste monniken juist een mandala gemaakt van fijn gekleurd gruis/steentjes. Er stond nog een tent overheen om het niet te beschadigen. Zag er erg mooi uit. De komende dagen zullen de oudere monniken aan de jongere uitleggen over het hoe en wat er in de mandala allemaal is uitgebeeld. Daarna naar een andere ruimte via de daken van het klooster . Inmiddels bloedheet geworden. Hier weer vele boeddha’s en foto’s van Dalai Lama, oprichter van de geelkapstekte en oprichter van dit klooster. De schilderingen zijn mooi maar minder indrukwekkend omdat ze niet zo oud zijn. Terug naar de grote weg. Eerst nog even gestopt bij het nonnen klooster. Hier wonen 6 nonnen die met name als boer werken op et land om voor he voedsel van het grote Ridzongklooster te zorgen. Het zag er allemaal erg shabby uit, met z’n drieën deelde ze één kamertje.
Om 15.30 uur weer terug in Alchy. Even naar hotelkamer en vervolgens op terras met abrikozen strudel en abrikozen sap aan verslag gewerkt. Morgen moeten we vroeg op (5.45 uur) om aanwezig te kunnen zijn bij een lezing van de Dalai Lama in Leh.

• 21 Augustus 2013 - 11:40

Cathelijne:

Bijzonder allemaal weer Hans! Klinkt goed. Geniet!
    groet,
    Cathelijne

• 21 Augustus 2013 - 20:32

Peter-Paul:

Wij reizen met je mee. Ben wel heel benieuwd naar je verhaal en ervaringen over de Dalai Lama, wat enorm bijzonder. Hoorden jullie dat van die Schotse meisjes of van de gids?