Zaterdag 24 augustus Van Sumur (nubravallei) - Reisverslag uit Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu Zaterdag 24 augustus Van Sumur (nubravallei) - Reisverslag uit Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu

Zaterdag 24 augustus Van Sumur (nubravallei)

26 Augustus 2013 | India, Delhi

Zaterdag 24 augustus Van Sumur (nubravallei) over de hoge pas Khardung terug naar Leh
Opgestaan rond 7.30 uur ontbijt en daarna vertrek om 8.45 uur. Vandaag niet zoveel foto’s gemaakt omdat we de weg al eerder gereden hebben. Onderweg ging een motor met 2 personen in de bocht door de kiezelstenen onderuit. Gelukkig hadden de mensen niets. Of de motor het nog deed is voor ons de vraag. Omdat ze na een kwartier nog niet verder gingen. Wschl heel erg geschrokken. Ook zagen we toen onze auto een andere tegemoetkomende auto passeerde, dat de stier die aan een touw meeliep van de weg raakte over het randje, maar gelukkig kon de boer de stier weer op de weg krijgen. Net voor de pas waren ze nog altijd met de weg bezig. Hier moesten we ca. 45 min. Wachten voordat we verder de Khardung pas opreden. Daar we lange tijd op de pas geweest waren, besloten we om direct door te rijden. Helaas waren ze achter de pas ook met de weg bezig. Hier moesten we zeker een uur wachten voordat we verder konden. We hoefden vandaag bij de checkpoints onze paspoorten niet meer te tonen. Blijkbaar is dat alleen richting Nubravallei nodig. De weg vóór en na de pas zijn erg slecht. Veel gaten en kuilen en geen geasfalteerd wegdek. Het is zelfs voor alleen op de achterbank zitten vermoeiend! Om 13.00 uur stoppen we bij een wegrestaurant, waar we onze lunch nuttigen met nu Kaneel thee. Tegen 14.00 uur arriveren we bij ons welbekende Royal Ladakh hotel. Onderweg zien we veel populieren. De stammen hiervan worden gebruikt om plafonds van te maken. Zo ook in ons hotel, maar in tempels wordt het ook zo toegepast. Er worden 4 à 5 grote balken overdwars vastgemaakt en hiertussen weer kleine takjes populier in de andere richting naast elkaar gelegd. Daarboven komt waterdichte klei. ’s Middags even het centrum van Leh ingelopen. Geld gepind en zelfs nog een winkel met onze gids, die we op straat tegen kwamen, binnen gegaan om nog een mooi doek met het levenswiel te vinden. Echter het leek fabriekswerk en het was naar onze maatstaven veel te duur. Daarna weer terug naar hotel, wat foto’s bekeken en gerelaxt. Het internet en de elektriciteit is in het hotel niet van de beste kwaliteit. ’s Middags viel de elektriciteit voor een paar uur uit (onhandig voor het opladen van de batterijen van de fototoestellen en de kleine laptop), daarna proberen te internetten maar helaas even internetbereik in de hal van het hotel en daarna was de server niet bereikbaar. Dat zou tot ’s avonds duren. Hans had wat last van de pannekoek uit het lunchpakket. Daarom bij het diner alleen soep, rijst en wat groente gegeten. Er was daarnaast kippepoten in een heerlijke saus.