vrijdag 23 november Ushaia - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu vrijdag 23 november Ushaia - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu

vrijdag 23 november Ushaia

Door: Webmaster

25 November 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Vroeg op omdat we om 8.00 uur werden opgehaald (taxi) voor een tocht op het Beagle kanaal. Onze taxi kreeg nog een lekke band, dus overstappen, maar we waren uiteindelijk keurig op tijd in de haven. Het was een strak blauwe lucht en windstil. Tickets voor de boot (catamaran) gehaald en boven op het dek gaan zitten. Vooraf nog eerst een security check (scan!!!). In de haven lag nog een driemaster. Het uitzicht over Ushuaia was schitterend met op de achtergrond de witte sneeuwtoppen. Om 9.30 uur vertrok de boot. Ushuaia is een plaatsje gebouwd tegen de bergen waardoor het stratenpatroon erg heuvelachtig is. Wel een heel leuk stadje met erg veel vertier. EEn plaats waar cruiseschepen aanleggen op hun trip naar Antartica.
In deze streek is de ozonlaag erg dun, dus zeker vandaag was het volop smeren (we zijn overigens al aan het vervellen in ons gezicht).
Eerst voer de boot langs de kust van Ushaia het Beaglekanaal uit richting oosten. Het Beaglekanaal is 180 km lang en verbindt de Atlantische Oceaan met de Pacific. Aan de overzijde van het "kanaal" ligt Chili. de breedte is ongeveer 10 a 15 km.
Nadat we langs de kust hebben gevaren gingen we richting een aantal eilandjes waarop veel vogels (aalscholvers, leken op pinguins) en nog meer exemplaren van vliegende beesten waarvan ons de naam inmiddels alweer ontschoten is. Veel gekrijs maar ook stank (amoniak van uitwerpselen). Op andere eilandjes lagen de zeeleeuwen, die lui in de zon lagen te bruinen. Leuk gezicht, een enkeling kon nog een geluid uitbrengen maar over het algemeen hielden ze siesta.
Het weer was prachtig, zeker als je bedenkt dat dit de eerste mooie voorjaarsdag was. Tot voor een paar dagen had het nog gesneeuwd.
Deze fantastische tocht eindigde om 12.00 uur weer in de haven. Vervolgens de hoofdstraat ingegaan om van ons Chileense geld af te komen. Dat lukte redelijk snel. Daarna kaarten gepost en geluncht. Voor weinig geld weer heleboel vlees en eten, tosti (altijd 4 sneden) en hambu(e)rger. Daarna met taxi naar hotel, bergschoenen aan en met taxi naar kabelbaantje om naar boven te gaan. Boven aangekomen lag er nog veel sneeuw. Een korte sneeuwwandeling gemaakt waar we nog enkele dames van de reisgroep tegenkwamen. We hadden een mooi uitzicht over Ushuaia en het Beaglekanaal. Het weer begon nu iets te betrekken, met name de temperatuur werd kouder maar dat kwam door de sneeuw. Na afloop in een barretje boven nog wat bier en warme wijn gedronken. Kregen daar nog wat hapjes bij. Argentijnen zijn erg gastvrij en aardig. Op het terras landde nog een 2 tal grote bruine roofvogels die zich te goed deden aan resten eten uit de keuken. Mooi gezicht.
Om 17.00 uur weer met baantje naar beneden. Wat zwak. Met taxi naar hotel en even uitgerust en geinternet. Overigens dank weer voor jullie reactie, leuk dit telkens weer te horen.
Daarna met taxi naar het centrum en even wat winkeltjes bekeken voor souveniers. Helaas nog niets gekocht. Daarna met de groep gegeten in een restaurantje aan de haven. Hans weer Kingscrab en Renee, taco's. Erbij natuurlijk een flesje wijn. Wat hebben we het toch slecht.
Om 0.00 uur lagen we in bed, terugkijkend op een perfecte dag.

• 25 November 2007 - 20:32

Ruth:

....met het baantje weer naar beneden.......
    Leuk jullie dag van vandaag!!

• 26 November 2007 - 20:32

Peter-paul:

Nou volgens mij hebben jullie nu even een paar dagen rust. Ik wist niet dat ik nog zo'n actieve broer en schoonzus had. Iedere dag vroeg op en laat naar bed!!
    Gelukkig komt de maag niet tekort en wordt er ook goed gedronken. Zo ken ik jullie wel.
    Annemiek is inmiddels ook weer veilig teruggekeerd uit Peking. Heeft het daar erg goed gehad.
    Nou geniet maar van de "zomerse" temperaturen. Hier is het niet meer zo lekker (normaal voor november). We maken ons op voor de Sint en antuurlijk voor de overdarcht van ons nieuwe huis vrijdag.
    Groeten