donderdag 22 november, Punta Arenas - Ushuaia - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu donderdag 22 november, Punta Arenas - Ushuaia - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu

donderdag 22 november, Punta Arenas - Ushuaia

Door: Webmaster

24 November 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Om 6.30 uur opgestaan voor een lange busdag van Punta Arenas naar Ushuaia, met een openbare bus. Vanaf hotel met kleine shuttle bus naar busstation. Daar om 8.00 uur vertrokken in de grote bus. Er zat nog een Nederlandse groep in deze bus die nagenoeg dezelfde reis maakt. De totale reis zou ongeveer 650 km beslaan, met een overgang (veerboot) over Magellanes kanaal en de grensovergang Chili - Argentinie, om uiteindelijk uit te komen in de meest zuidelijk gelegen stad van de wereld.
Eerst weer 3 uren door het verlaten Chileense landschap gereden waar alleen schapen leven en voor de rest niets. Wel nog af en toe iets van oliewinning. Af en toe reden langs de straat van Magellanes, dan weer verder landinwaarts. Om 11.10 uur kwamen we bij de veerboot aan. Er stond een zeer harde wind, spannend of die wel zou varen. Na 1/2 uur wachten kwam de veerboot aan, eerst alles eraf en toen wij erop. Het was een open veerboot, de passagiers konden in een kleine ruimte staan - zitten. Om 12.00 uur vertrokken. Het was guur, koud en zeer veel deining. Het zeewater sloeg over de boot heen, iedereen die nog buiten stond werd kletsnat. De bussen en vrachtwagens stonden te schudden op de boot. Het was een spannende overtocht. Op het einde vergezelden ons nog een aantal dolfijnen (zwarte kop en staart met een wit lijf). Na een lastige aanlanding zaten we om 13.00 uur weer in de bus.
Door naaar de Chileens-Argentijnse grens. De weg veranderde op Vuurland van een prima betonweg in een steenslagweg. Bij de Chileense grens weer de gebruikelijke procedures, stempelen, formulieren, paspoorten, etc.
Even later de Argentijnse grens. Ook hier weer stempelen, formulieren etc. We konden onze overtollige Chileense pesos niet wisselen, er waren weinig/ geen voorzieningen. Wat je noemt een grenspost in de middle of nowhere.
Verder door Argentinie (Vuurland) door de uitgestrekte en verlaten dorre vlakten gereden. Er waren zelfs minder schapen. Inmiddels hadden we ook afscheid genomen van de Nando's (struisvogels) en guacano's (lama's) Soms langs de zee, dan weer wat landinwaarts. Bij Rio Grande gestopt om te tanken en iets te drinken. Na deze plaaats werd de natuur weer groener. Bosen en bergen met (zeker voor de tijd van het jaar) veel sneeuw. Het werd ook kouder, maar de zon scheen volop. Een erg mooie tocht, helaas dat we in een openbare bbus zaten dus stoppen voor foto{s ging niet.
We reden langs meren en over een pas voordat we in Ushaia aankwamen. Dat was om 20.00 uur. Ushuaia lijkt een bijzonder aardige plaats aan het Beagle Kanaal. Overgestapt in een kleiner busje dat ons naar het hotel bracht. Daar aangekomen de gebruikelijke info ove de excursies en vervolgens snel met de taxi naar het centrum om nog iets te eten.
We vonden een restaurantje in de hoofdstraat. Goed en lekker eten. Na het eten weer met de taxi terug naar het hotel om te gaan slapen. De volgende dag moesten we weer vroeg op voor een boottocht op het Beagle kanaal voor vogels en zeeleeuwen.
De kamer van ons hotel was prima, alles was nieuw en zag er schoon uit. Zelfs een haarfohn in de badkamer (terwijl je net zo makkelijk buiten kunt gaan staan want dan wordt je haar door de wind ook gefohnd). Het bad had zelfs een jacuzy (massagestralen). Helaas geen tijd voor gehad om die te gebruiken.

• 24 November 2007 - 22:34

Ruth:

Wat een heavy dag deze donderdag......!
    En dan, by the way, ... dolfijnen gezien..... !!! WAUW!
    Erg leuk om te lezen dat jullie dan toch ook regelmatig zelf op pad gaan voor een lekker en gezellig restaurantje, niet alles georganiseerd en ondanks het drukke program even tijd voor eigen initiatief.
    lieve luitjes, veel groetjes van ons allen!

• 25 November 2007 - 15:07

Carolyne:

Hoi,hoi
    Waanzinnig leuk om op deze manier mee te leven met jullie reis !
    Geniet ervan en ik wacht vol spanning op jullie foto's .

Dikke zoen, Carolyne