20 november torres del Paine - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu 20 november torres del Paine - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu

20 november torres del Paine

Door: Webmaster

23 November 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Deze dag zijn we een wandeling gaan maken naar de basse del Torre, de berg die vanuit de refugio zo goed te zien is en al een aantal keren met ochtend- en avondzon hadden gefotografeerd. Het weer was prima, zon en blauwe lucht en ..... de wind was gaan liggen. Eerst (9.00 uur) een stukje lopen over de weg naar de ingang van het park. Daar met een busje 7,5 km naar het beginpunt bij een zeer luxe hotel. De eerste meters waren vlak. Daarna ging het omhoog. 450 m klimmen tot een refugio. Een deel van de groep deed deze wandeling en onze gids Mauricio was erbij. Bij de refugio even gerust. We liepen een zijdal in. Het uitzicht over het park met al zijn meren was prachtig. Wat een uitzicht en wat een leegte. Daarna weer 1 uur doorgelopen door het bos naar de onderkant van een morenenveld. Van een bos was niet zo zeer sprake omdat erg veel bomen hier omliggen, of door de wind of door de sneeuw. Het ziet er daarom allemaal een beetje desolaat uit. Ook hing veel mos in de boomtakken. De bomen die er stonden waren hoog.
Uiteindelijk de morenen opgeklommen (Renee en Wil gingen terug) naar de voet van de Torre. Het was een drukke en steile klim. Boven aangekomen (meertje) waren de toppen in de wolken. Even uitgerust en wat foto{s gmaakt. Het grootste deel van de enorm steile wanden was goed te zien (vergelijk de Eiger alleen lager).
Terug naar beneden en de refuggio waar Renee alweer lekker aan de koffie in de zon zat te wachten. DE wind was nog steeds weg en de zon weer helemaal terug . Verder nog een pracht afdaling gemaakt naar het dal (zon in de rug, dus het licht was goed). Om 18.30 uur waren we weer bij het beginpunt. In totaal ca. 1.000 m geklommen.
Terug met busje naar de ingang van het park. Hier nog wat Guanaco{s gefotografeerd.
Terug naar onze refugio en om 20.00 uur gegeten. Lamsvlees, aardappelen en sla.
Later op de avond werd het gezellig met een aantal flessen Pisco. Lagen dus laat in bed. Overigens waren er op dat moment nog 2 andere groepen in de refugio, nog 1 van Koning Aap en een chileense groep. Erg druk dus.
Om 0.30 uur lagen we in bed. We hadden het grootste deel van de avond buiten (!) doorgebracht en naar de sterren gekeken.
Morgen richting Puntes Arenas (zuid Chili). Een dag van in de bus zitten dus. Wordt vervolgd.

• 24 November 2007 - 17:41

Anouk:

Hee lieve Renée en Hans!
    Ik was even bij papa en mama en hoorde dat jullie een mooie site hebben! Dus ik ben maar meteen even al jullie berichtjes gaan lezen! Echt heel erg leuk! Veel plezier nog daar, ik ben heel erg benieuwd naar alle foto's!!
    Liefss Anouk (en de rest van de familie)