zaterdag 17 november El Chalten - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu zaterdag 17 november El Chalten - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu

zaterdag 17 november El Chalten

Door: Webmaster

22 November 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Om 8.00 uur opgestaan. Het was bewolkt en de wind raasde nog steeds. Een basic ontbijt. We zouden met z´n 2-en gaan wandelen naar de Moreno del Torre (gletsjer). Bij ons vertrek sloot zich nog een pèrsoon van onze groep aan (Wil). Het was een mooie wandeling. Allereerst 250m klimmen tot het uitzichtspuntn en vandaar over de morenenvelden richt gletsjer en meer. De wind was hard en koud. De Torre zat in de grijze wolken. De wandeling zou 4 uur heen zijn (8 km) en 4 uur terug. Dus een flinke trek van 16 km. Bij aankomst aan de voet van het meer was de wind nog heviger en kouder. Je moest beschutting zoeken achter stenen. Wil en Hans besloten verder te gaan, Renee zou wachten. Over de morenen trokken we verder naar de voet van de gletsjer. De wind was zo hard en zo koud dat we na ca. 20 minuten besloten terug te keren. Je was aan het vechten tegen de wind om vooral niet omgeblazen te worden. Daanaast was het koud. Terug bij Renee zijn we teruggekeerd richting El Chalten. Het bleef maar waaien, gelukkig niet meer zo koud. De Torre (3120m)zat overigens nog steeds in de wolken.
Halverwege gekozen voor een alternatieve teugweg, gedeeltelijk langs onze wandeling van de dag hiervoor. Tijdens onze lunchpauze (lunchpakket geregeld door het hotel) kwamen nog een aantal mensen van onze groep langs. De wandeling ging weer omhoog en uiteindelijk langs een aantal prachtige azuur blauwe meren. De noodzakelijke verkorting van onze route was niet te vinden waardoor we de grote omweg moesten maken (4 uur). Het was wel erg mooi, maar de tijd begon te dringen en we werden moe. Wat wel gebeurde was dat de Fitz Roy, die gisteren nog niet zichtbaar was, nu bijna uit de wolken te voorschijn kwam. Een geluk bij een ongeluk. DE meren waarlangs we liepen waren Madre (moeder), Hierche (grootmoeder) en Niece (kleindochter). Uiteindelijk kwamen we om 18.45 uur in El Chalten aan. Dat was net op tijd om op het afgesproken tijdstip van 19.00 uur bij het hotel te zijn om terug te gaan met de bus naar El Calefate. We kwamen weer langs de kroeg met het eigen gemaakte bier en besloten eerst nog even hier uit te blazen van een zeer lange wandeling van ruim 25 km.
Om 19.15 uur waren we terug in het hotel, wachten op een deel van de groep die die dag een big ice trek hadden gemaakt.
Om 19.30 uur vertrokken we terug naar El Calefate. Halverwege weer de stop in hotel Leone ( in de middle of nowhere) waar we wat quiches en empenades aten. De wind bleef maar doorbeuken.
Om 0.30 uur aankomst in El Calefate, een ander hotel, dus eerst onze achtergelaten bagage op halen en om 1.00 uur slapen. Het waaide nog steeds bijzonder hard (windkracht 9 of 10??). Volgende ochtend om 6.00 uur opstaan. Vanwege de harde wind lag het internet verkeer eruit, vandaar nu pas weer bericht.