Vrijdag 23 augustus, Sumur - Reisverslag uit Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu Vrijdag 23 augustus, Sumur - Reisverslag uit Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu

Vrijdag 23 augustus, Sumur

26 Augustus 2013 | India, Delhi

Vrijdag 23 augustus, Sumur, Samstem Ling Gompa en Gonkhangklooster Disket
Om 7.30 uur opgestaan. Helaas geen warm water, wordt hier via zonnepanelen opgewarmd en kennelijk was het op, cq de afstand tussen deze installatie en ons bamboehuisje is dermate groot dat het veel tijd kost voordat het hier is en daar heeft Hans het geduld niet voor. Het ontbijt was prima, cheese omelet en iets uit Zuid India, een soort griesmeel met mosterdzaad, uien, wortelen en nog wat zaakjes. Erg lekker!! Daarbij plaatselijk gebakken brood (bruin) in de vorm van een dikke pannenkoek met zelf gemaakte abrikozen jam. Een ontbijt weer voldoende om er een hele dag op te kunnen teren .
Om 9.oo uur vertrek naar de Samstem Ling klooster, hier vlakbij. Dit is een klooster van de geelkapsekt en eigenlijk een dependance van het klooster in Ridzong, Het is een relatief jong klooster 1841, gesticht door een plaatselijke monnik en enige jaren later door het hoofd van Ridzong bij een bezoek geadopteerd. Vanaf het klooster had je een prachtig uitzicht over de Nubravallei en de vallei van de Shyok. Een onvoorstelbare brede rivierbedding waar water door meandert en vele eilandjes in liggen, al dan niet begroeid. Vandaar verder dal opwaarts naar Panamik, voor ons als toeristen de laatste plaats in het dal dat we mogen bezoeken, doorrijden is uitgesloten, militairgebied in verband met grensgeschil met Pakistan. In Panamik bevindt zich een hotspring van ca. 50 gr ligt zwavelwater. Deze plek was van oorsprong (ten tijde van de Zijderoute) een vaste stopplaats voor de karavanen om vermoeide ledenmaten te genezen cq tot rust te laten komen. Nu is het een toeristische “trekpleister”. Het stelde niet zoveel voor, wat interessanter was, was het uitzicht en het feit dat wij als toeristen niet verder mochten. Het bad gedeelte bestond uit 2 delen, eentje voor mannen en eentje voor vrouwen. Inmiddels was het bloedheet geworden, petjes op. Terug naar hotel voor lunch maar eerst nog een stop bij een verborgen heilig meertje, Yarab Tso, gelegen in een grote rotsformatie in de rivierbedding van de Nubra. Eerst met oude dor de rotsige rivierbedding en het laatste stukje gelopen naar het meertje over een pad waarlangs veel torentjes bestaande uit gestapelde stenen stonden. Dit had als betekenis: voorspoed en geluk. Aangekomen bij het meer zagen we weer de gebruikelijke gebedsvlaggen. Reden waarom dit een heilig meer is, komt omdat men gelooft dat het water van dit meer nog afkomstig is uit het oermeer dat voordat de Himalaya is ontstaan hier aanwezig was. Er heerste een serene rusten en de bergen werden weerspiegeld door het vlakke water. Terug naar de auto en naar hotel. Hier kregen we weer een warme uitgebreide lunch (veel van hetzelfde).
Om 14.00 uur vertrek voor het 2e deel van ons programma, namelijk bezoek aan Gonkhang klooster te Diskit en de zandduinen in de rivierbedding van de Shyok. Het was een prachtige autorit naar het klooster langs de oevers van beide rivieren. Eerste deel van de tocht terug naar de brug die ons over de Shyok bracht. De totale breedte van deze rivierbedding bedraagt wel 5 kilometer, waarin water, eilandjes, akkerland, zandverstuivingen, morenen ed zich bevinden. Uitzicht op de bergen was prachtig, eindelijk bergen die niet aangetast zijn door menselijk handelen in de vorm van wegen, dorpen, hoogspanningsmasten. Alleen ruige ongerepte natuur. Even gestopt bij een “meertje” in deze rivierbedding waarin de bergen als in een spiegel gereflecteerd werden. De weg volgde de bergen e soms erg bochtig. In eerste instantie zagen we het 60 m hoge boeddhabeeld, daarna het tegen de steile bergen gebouwde klooster uit de 15e eeuw. De weg naar het klooster was smal en steil. Aangekomen moesten we nog heel wat trappen lopen uitgeput kwamen we op de binnenplaats aan. Volgens de legende is hier een mongoolse krijgsman omgekomen en is zijn arm en hoofd als overblijfsel in de tempel bijgezet. In de 15e eeuw veroverden de Mongolen ook de Nubravallei. Een Mongoolse krijgsman wilde in deze tempel als overwinning de vlag plaatsen maar was zo onder de indruk van alle spookachtige beelden/monsters dat hij de vlag in z’n voet laatste. Hij vluchtte naar buiten maar kwam niet ver omdat de vlag door zijn voet hem tegen hield. Hij dacht echter dat de demonen hem overmeesterden en kwam zo tot zijn einde. De ledematen hebben we “wekelijk” aanschouwd bij het beeld. Overigens was het een zeer fraaie tempel. Toen we in de tempel waren hoorden we veel lawaai, tromgeroffel, bellen en de bekende Tibetaanse hoorns. Het bleek dat de één week eerder door de monniken gemaakte mandala opgeruimd werk en met veel ceremonie in de rivier uitgestrooid werd. Een stuk of 6 monniken met de geelkap op liepen in processie het kloostercomplex uit. In dit klooster zagen we veel oude monniken met wandelstok zich een weg banen alle trappen op. Zelfs voor ons was dit klooster, gebouwd tegen de steile helling, een zwaar te benemen horde. Na de tempel nog naar de algemene gebedsruimte gegaan waar de mandala tot voor kort had gelegen. Mooie houtschilderingen. Na onze schoenen weer aangedaan te hebben terug naar de auto en naar het lager gelegen 30 m hoge zittende boeddhabeeld (tegenwoordige tijd). Dit beeld is in 2010 gereedgekomen. Men heeft 3 jaren eraan gebouwd. Indrukwekkend. Vanaf hier weer prachtig uitzicht over de vallei, de rivieren en bergen. Ik kan me niet bedenken waar ik eerder zoiets heb gezien! Ook hier weer een tempel bezocht. Hierna met de auto richting Hundur, waar zilverwitte duinen van zand waren. Hier konden we met kamelen gaan rijden door de duinen, wat we niet hebben gedaan. De duinen zijn ontstaan uit opgewaaide sedimenten, die de beide rivieren hebben meegenomen en afgezet. Mooi gezicht. Omdat het al wat later op de middag was, maakte de avondzon de kleuring en het reliëf van de bergen nog mooier. Tegen 18.00 uur weer terug en om 20.00 uur diner. Deze keer starten we met champignonsoep, daarna rijst, pasta met kaas, kip met pepersaus en een mix van hollandse groenten (bloemkool, brocoli, sperciebonen, wortel en aardappel). Als toetje iets met melk en soort kleine miesliertjes en rozijnen (wel lekker). En als afsluiting mint thee. In het bamboekamp hebben we tot 23.00 uur elektriciteit. Het warme water is ook gebonden aan vaste tijden.