maandag 19 november Torres del Paine - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu maandag 19 november Torres del Paine - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu

maandag 19 november Torres del Paine

Door: Webmaster

23 November 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Zoals al aangegeven, op de verjaardag van Annemiek (proficiat) vroeg opgestaan (5 uur). Het weer was bewolkt. Om 6.00 uur in de bus richting de gletsjer Grey. We hadden lunchpakket meegekregen. Het waaide nog steeds erg hard. Om 7.45 uur bij de boot die ons over het meer naar de gletsjer zou brengen. Vanwege de harde wind en regen was er even sprake van dat de boot niet zou gaan varen. Toch om 8.00 uur ingescheept (eerst via een kleine boot naar de wat grotere) en vertrokken. Kregen zwemvesten aan. Het meer was onstuimig en de boot ging behoorlijk op en neer. Na 1 uur varen bij de gletsjer. De wind was hier wat minder en zelfs de zon kwam door.
Het uitzicht vanaf de boot op de donkerblauwe gletsjer was prachtig. We voeren vlak langs. Er vielen geen brokken ijs af zoals bij de Perito Moreno. Op een gegeven moment kregen we nog whiskey ijs of pisco ijs, en dat al om 10.30 uur in de morgen. We hebben ongeveer 1 uur voor de gletsjer gedobbberd en de hele tijd op het dek gestaan, soms koud maar na de whiskey viel dat wel mee.
Om 12.00 uur terug bij de bus. Hier stond er weer een flinke wind. Met de bus terug langs verschillende uitzichtspunten en watervallen. Een keer een wandeling van 2 uur nog gemaakt door de almaar harder wordende wind. Het landschap was leeg, steppenachtig met wat kleine struikjes die de wind kunnen weerstaan. Vanwege de lente stonden deze wel in bloei (rode en gele bloemen).
Op het verste punt lekker in de wei gelegen (laag vanwege de wind maar wel in de zon). Rond de bergen hiingen grijze wolken en af en toe een druppel. Na terugkomst bij de bus weer naar de refugio. Even een kleine was gedaan, die vanwege de wind en zon in no time droog was. Geborreld en heerlijk in de zon gezeten en wat zitten praten en kaarten geschreven.
Avondeten was kip met puree en doperwten. Soep voor en nog iets na.
We zijn redelijk bijtijds naar onze 6-persoons slaapkamer gegaan.