El Calefate 15 november - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu El Calefate 15 november - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu

El Calefate 15 november

Door: Webmaster

16 November 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Allereerst: dank voor al jullie reacties, tot op heden. Leuk ze te lezen. Vanaf morgen zal de verbinding enige dagen verbroken zijn. In El Chalten (morgenavond) en Torres de Paine (Chili zaterdag, zondag en maandag) is geen internet en ook geen telefoon.

Vanochtend om 7.45 opgestaan en wederom uitgebreid ontbijt gehad. Om 9.00 uur met de bus naar Perito Moreno gereden (80km ten westen van El Calefate). Het weer zag er goed uit. Deze moreno (gletsjer) is nog een van de actiefste in de wereld. Per dag schuift deze gletsjer ca. 1,5 m vooruit!!

Na een lange bustocht van ca. 2 uur (incl. plasstop!?) kwamen we bij de gletsjer aan. Via verschillende terassen kon je op afstand de gletser bewonderen. Enige data: de ijsmuur steekt aan het uiteinde 60m boven het water uit en heeft een breedte van 5 km. De omtrek van de gletsjertong is 8 km. Lengte: 30 km. De totale dikte is 200m waarvan 70 m onder water.
Het gletsjeruiteinde komt tegen de aan de overzijde gelegen berg uit waardoor er zowel links als rechts meren met smeltwater ontstaan. Een meer mondt uit in het Lagos Argentinos, het andere meer heeft geen uitgang, waardoor de waterstand allengs uitstijgt boven dat van het andere meer. In 2004 was het vwerschil zelfs 15 m waardoor er een breuk in het uiteinde van gletsjer is ontstaan en beide waterpeilen weer in evenwicht kwamen. Momenteel wordt dit verschil weer opgebouwd en bedraagt nu ca. 1,5 m. Per dag stijgt de waterspiegel met 15 cm! De verwachting is dat in maart 2008 er weer een doorbraak zal komen. Deze gletsjer blijft, ondanks de opwarming van de aarde, stabiel in omvang. De gletser ligt op een hoogte van 180 m boven de zeespiegel, wat natuurlijk erg laag is in vergelijking met andere gletsjers in bijv. de Alpen en Himalaya.

Vanaf de terassen hadden we een prachtig uitzicht op dit natuurspectakel. Zelden zo'n witte (blauwe) gletsjer gezien. Af en toe hoorde je het ijs kraken en zag je brokken ijs in het water vallen. Wat een geweld. De ijsbrokken waren diep blauw van kleur. Hoe blauwer het ijs des te ouder het is.
Vanaf de terassen kijk je over het water naar de 60 m hoge ijsmuur met gaten, spelonken en scheuren.

Om 13.30 uur vertrokken naar de boot. Deze bracht ons langs de ijsmuur naar de overzijde van het meer. Hier uitgestapt en met een gids naar de gletsjer. Stijgijzers ondergebonden en een ca. 2 uur durende tocht op het ijs gemaakt. Erg indrukwekkend. Inmiddels was de zon volop gaan schijnen en was het erg warm. De gletsjer begint op de grens van Chili en Argentinie (Andesgebergte). Dit punt ligt op slechts 25 km van de oceaan! De oceaanwind brengt de vochtige lucht richting deze bergen en zorgt (in de vorm van sneeuw) dat de gletsjer blijft groeien. Er valt hier ca. 5000mm neerslag per jaar. Aan het uiteinde van de gletsjer slechts 600mm. In El Calefate nog maar 200 mm. Overigens zijn de bergtoppen van het Andesgebergte in deze omgeving niet echt heel erg hoog. Met 3500 m is de Fiz Roy wel een van de hoogste.
De tocht over de gletsjer was erg mooi. Spelonken met azuurblauw water. Het was zo helder dat we ervan gedronken hebben.

Om 17.30 uur met de boot terug. Nogmaals langs de fantastische ijswand. Om 20.00 uur weer bij het hotel. Snel omgekleed en de stad ingegaan voor eten (pizza). Nog kaarten gekocht en terug naar hotel voor ons dagboek bij te werken. Morgen om 8.00 uur vertrek naar El Chalten (gehucht, 220 km ten noorden van El Calefate en gelegen aan de voet van de Fiz Roy en 3500m hoog, een van de moeilijkst te beklimmen bergen van de Andes).

• 16 November 2007 - 09:01

Marijtje:

Gisteren de foto's van Irma gezien.Zag er prachtig uit (zou er zo heen willen) en een ontzettend contrast met mijn foto's. Schoon-vuil, druk-rustig etc..
    Ben nu al ontzettend benieuwd naar jullie foto's.
    Geniet lekker verder.
    Hoe zijn de mensen van de groep al "nieuwe vrienden voor het leven" gemaakt?

groet,
    Marijtje

• 16 November 2007 - 16:35

Charlotte:

leuk dat je in argentinie bent nu ben je echt in geboorteland van me moeder. en leuk dat je op deze site je verslag gaat schrijfen leuk?
    charlotte

• 17 November 2007 - 09:58

Liesbeth Evers:

Jeetje wat een leuke reis! Hou me aanbevolen voor een relaas met foto's tzt! groetjes Liesbeth

• 19 November 2007 - 21:46

Peter-Paul:

Wat maken jullie prachtige tochten. Ik voel me echt temidden van de wondere wereld van gletsjers en bergen.

Annemiek en Jost hadden pech met hun reis naar peking. Eerst werd de vlucht geannuleerd en toen ze zondag weer kwamen, was de vlucht overboekt en kon alleen Jost mee en moest Annemiek nog 12 uur wachten. Inmiddels zijn ze allebei gearriveerd.
    Afgelopen weekend fijn weekend in Maastricht gehad.
    Groeten en blijf genieten.

• 21 November 2007 - 10:12

Ruth:

Lieve Hans en Renee,

Dank voor jullie uitgebreide reisverslag op deze site. Heb net heerlijk zitten lezen en genoten van jullie ervaringen tot nu toe. Wat een prachtige natuur, die gletsjer...! Wordt absoluut een avondje in december met reisverhalen en foto's. Hasn, ik heb nog niet zoveel gelezen over de argentijnse keuken en de "wijnen", proost!

Liefs vanuit Huissen!