vrijdag 16 augustus new delhi - leh - Reisverslag uit Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu vrijdag 16 augustus new delhi - leh - Reisverslag uit Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu

vrijdag 16 augustus new delhi - leh

18 Augustus 2013 | India, Delhi

Vrijdag 16 augustus New Delhi naar Leh
Om 03.00 uur bij vliegveld voor binnenlandse vluchten afgezet. Afscheid genomen van de gids, die niet mee naar binnen mocht. Bij elke ingang stonden militairen met wapens te controleren wie wel en niet naar binnen mochten. Het vliegveld verkeerde nog in slaapstand. Na ingecheckt te hebben, was het wachten op onze vlucht van 05.15 uur naar Leh (1e vlucht van de dag). Overal lagen mensen op banken en stoelen te slapen. Een half uur voor vertrek stond er op het bord dat onze vlucht vertraagd was tot eerst 05.30 uur, toen 06.00 uur en tot slot 07.30 uur. We zagen ook een 2e vlucht naar Leh van 08.40 uur. Door al het wachten, waren we al gaan rondlopen, langs de winkeltjes en zagen opeens dat de vlucht geannuleerd was. Oorzaak van de vertraging was het slechte zicht in Leh, waardoor het vliegtuig niet kon landen. Door de annulering ontstond er een chaos bij de gate. Waar de passagiers van de 2 vluchten naar Leh elkaar stonden te verdringen. Opeens mochten wij met ons vluchtnr toch naar de bus, om naar het vliegtuig gebracht te worden? De bus reed een rondje om het vliegtuig en zette ons bij de aankomsthal af. Iedereen stormde naar de balie van Go Air (don’t go) om de reis om te boeken. Daar kregen we te horen, dat het eerste alternatief was pas zondag om naar Leh te gaan. Nu blijkt, dat als je individueel reist, je zelf alles moet oplossen. Eerst de agent gebeld, die met 1 uur zou gaan komen.
Inmiddels aanspraak gemaakt met wat meer gestrande westerse toeristen. 1 van hen was gister met een extra vlucht naar Leh gegaan, maar het vliegtuig keerde weer om vanwege het slechte zicht. Er bleken al 2 dagen lang géén vluchten op Leh te zijn uitgevoerd. Er liep een medewerker van GO Air buiten de balie rond en die kon de vlucht omzetten naar extra vlucht voor vandaag die misschien ook weer niet zou kunnen vertrekken vanwege het zicht???? Deze man werd door veel meer mensen besprongen, maar uiteindelijk moesten we met hem mee en regelde een omboeking van de tickets naar vandaag 11.25 uur. Ook de bagage van de bagageband gehaald. Met zo’n 6 personen weer opnieuw ingecheckt, door de douane en vervolgens wachten/hopen dat de vlucht wel zou gaan. De vlucht van 08.40 uur was ook nog steeds niet vertrokken en stond op vertraagd… Om 10.30 uur werd opeens omgeroepen, dat de vertraagde vlucht van 08.40 uur zou vertrekken naar Leh!!! In middels viel de regen met bakken uit de lucht en was het zicht zeer slecht. ((Delhi heeft geen probleem vanwege de juiste apparatuur). De vlucht van 08.40 uur vertrok om 11.00 uur. Gelukkig verscheen daarna ook onze vlucht voor vertrek. Om 12.15 uur vertrokken we in de stromende regen richting Leh. We vlogen boven de wolken in afwachting of de piloot de landing in Leh zou kunnen inzetten.
Rondom 0.100 uur zette de piloot de landing door het wolkendek naar Leh in. Eenmaal door de wolken zagen we het woestijnachtige berglandschap van Ladakh met alleen in de dalen scherpbegrensde groene akkers. De vleugels gingen langs de bergtoppen bij de landing, begrijpelijk, dat je dit niet met slecht weer doet. Om 13.30 uur waren we geland! Er werd gejuicht in het vliegtuig. Het vliegveld stelde niet veel voor, we zagen het andere toestel staan, waar mensen aan het instappen waren om naar Delhi terug te gaan. Opnieuw moesten we een douaneformulier invullen. Onze rugzakken kwamen keurig van de band en buiten stond onze gids met chauffeur gelukkig te wachten. Ca 20 C en zwaar bewolkt. Rondom het vliegveld zijn veel militaire kazernes te zien. Leh is strategisch gelegen.
Aankomst 0m 14.30 uur Royal Ladakh hotel is iets buiten het centrum, was met thee en koekjes. De mobiel van Hans heeft géén bereik in Leh. Dit hadden we wel verwacht. We zijn nu toch wel heel erg moe, vanwege 24 uur niet slapen. Uit de papieren blijkt, dat we een all inclusive reis hebben (wisten we niet), dus om 15.00 uur zaten we aan een heerlijke lunch , bestaande uit nasi, bami, pasta met kaassaus en olijven en gehaktballetjes in een tomatensaus.
We hebben een mooie grote kamer met uitzicht op bergtoppen, als de bewolking weg gaat. Leh zit op 3500 m. Daarom nu heel rustig aan doen, veel water drinken. Bij snel lopen en trap oplopen merk je echt op hoogte bent. Na de lunch heeft de reis coördinator het programma door genomen en kleine aanvullingen hierop aangebracht voor de komende 2 weken. De mensen zijn erg vriendelijk. We krijgen een gids en een chauffeur tot onze beschikking. Nu naar onze kamer om een paar uurtjes te slapen.
Om 16.00 uur dus even gaan slapen, voor dat je het wist was het al 17.30 uur. Rustig opgestaan en aan ons verslag gewerkt. Internet werkt niet, mobiel werkt niet we zijn benieuwd wanneer we contact met de buitenwereld krijgen. Om ca. 2000 uur gaan eten, het was in buffetvorm, rijst, lasanga met spinazi en champignons, naanbrood en frites met noten. Na hadden we warme rijstepap met kokos, bijzondr. Weer veel water gedronken.
Om 22.00 uur gaan slapen, nadat we nog even het programma van morgen hadden bekeken. We waren erg moe.