Zondag 25 augustus van Leh naar Pangong Lake - Reisverslag uit Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu Zondag 25 augustus van Leh naar Pangong Lake - Reisverslag uit Delhi, India van hansrenee - WaarBenJij.nu

Zondag 25 augustus van Leh naar Pangong Lake

26 Augustus 2013 | India, Delhi

Zondag 25 augustus van Leh naar het oosten richting Pangong Lake
Om 7 uur opgestaan en Hans is nog niet echt opgeknapt! Hij gaat niet ontbijten. Omdat gisteravond de internetverbinding niet werkte heb ik na het ontbijt geprobeerd om de laatste verslagen toe te voegen. Helaas lukte dit niet, Word startte niet goed op en de website was na een half uur proberen weer uit de lucht. Dus als jullie dit verslag lezen, zijn we alweer vele dagen verder. Om 8.45 uur vertrek met de auto, mooi weer, richting Pangong Lake (tso = meer) 154 km en voerde langs de kloosters van Shey, Rhiksey en Hemin. Vlakbij Hemin bogen we af bij het plaatsje Ukur. Daar was de 1e controle van de passen. Onderweg weer veel grappige borden met teksten als: After whiskey, driving riskey – Just marries, divorce speed – Carefully and speed never meet – Beep Beep, don’t sleep – speed thrills but kills – better be mr. Late than never – i love darling but not sof ast – don’t asleep others your family will weep – life is short, don’t make it shorter – alert today alive tomorrow – drive don’t fly – no hurry no worry . Dit staat op een stenen sokkel langs de weg, geplaatst door de BRO (Boarder Road Organisation) Hier staat ook de hoogte op.
De weg liep door een mooie groene vallei en ging langzaam omhoog richting de Shang La. 5360m hoog, de 3e na hoogste berijdbare pas ter wereld. Vanaf 4500 m. ging de weg van geasfalteerd naar onverhard over. In de winter blijft deze pas open, volgens de gids. Met name van wege de strategische ligging en de militaire basissen in de omgeving van het pangong lake. Dit meer ligt op de grens van India met China. In 1962 is hier voor het laatste nog om gevochten. Tegen 11.00 uur op de pas, waar een hindoe tempel met luidruchtige muziek was, er liepen wat ezels op de berg en er was een gletsjer te zien vanaf de pas. Na een stop van een ½ uur weer verder gereden. Naar beneden met haardspeldbochten, langs weiden waar Yaks en Dimo’s (vrouwtjes) met kalveren liepen. Een mooie groene vallei omringd met kale bergen in diverse kleurschakeringen. Er liep een rivier door de vallei. Tegen 12.45 uur stop voor de 2e pascontrole en hier onze lunch gebruikt. We moesten deze keer zelfs een handtekening zetten, terwijl de andere keren de chauffeur de controles regelde. Om 13.30 uur verder omhoog gereden door een smal ruig dal. Hier zagen we de grote marmotten ca. 40 cm hoog, die zo tam waren, dat ze heel dicht bij de mensen kwamen. Er liepen er zo’n 20 stuks rond en eentje ging zelfs onder onze auto zitten, zodat we niet verder konden rijden. Hierna de weg vervolgt met nu vaak door rivierstroompjes rijden, die over de weg liepen. We rijden ietsjes omhoog en zien dan het eerste stukje van het meer. Verder gereden, waar net voor het meer een stuk afgezet was, waar nog landmijnen uit de oorlog van 1962 liggen. Hierna het meer naar rechts op gereden . Het meer heeft een diep lichtblauwe kleur en als de zon schijnt lichten de bergen heel mooi op. Het meer ligt op 4200 m hoogte. Helaas begon het eventjes hard te waaien en te regen, toen we bij onze luxe tent arriveerden. Het is een witte tent met een groene luifel ervoor, eronder staan 2 rode plastic stoeltjes en een houten kastje wat als tafeltje dienst doet. Vanaf dit terras hebben we mooi uitzicht op het meer en de bergen. Denk aan een tafereel met zon, wolken en schaduwspel op de kale bergen (kleurschakeringen) en blauwe luchten. Berghoogte is ong. 5000 tot 6000 m. Enkele toppen zijn wit. Het meer heeft brak water en is 154 km lang. In de tent staan 2 bedden en direct aangrenzend een aparte tent op een betonnen vloertje met wc en wastafel. Van de 15 tenten, waren wij de enige op dit terrein. We krijgen een glas thee bij aankomst en kunnen nu een tijdje genieten van het uitzicht Het ging nog harder waaien en zelfs regenen, zodat we binnen in de tent zijn gaan zitten. We zagen zandwolken vanaf het land over het meer waaien. Toen het droog was is Hans gaan lezen en ik ben naar het meer gelopen en heb daar genoten van de omgeving. Alleen de zuidkant van het meer was bereikbaar voor locals en toeristen. Aan de noordkant liep een weg alleen voor militaire doeleinden. Tegen half 7 ging de zon onder en toen werd het koud. Bergen hadden mooie kleuren vanwege de zonsondergang. Onze dikke truien en fleecen tevoorschijn gehaald ivm kou. Om 19.45 uur werden we gehaald om te gaan eten in de grote eetzaaltent. We kregen soep. Daarna werden 3 schalen met deksel naar binnen gedragen (de Keuken was in een andere tent) en hierin zat: rijst met groente, pasta met kaas, tomaat e.a. groenten, mix groenten in een saus. Heel smakelijk als je bedenkt dat alles onder primitieve omstandigheden is klaar gemaakt. Water was niet verkrijg baar. Gelukkig hadden we een extra fles water vanochtend bij het ontbijt gekocht. Na het eten nog thee gehad, dit duurde even, omdat volgens ons, wat over bleef direct door het aanwezige personeel opgegeten werd. Door het eten, waren we weer opgewarmd, maar toch nog voor op bed 2 extra dekens gevraagd. Het smaakte Hans wel, maar heeft voorzichtig gedaan. Omdat het aardig donker was en koud, kregen we nog een extra zaklamp voor in de tent. Er was licht in de tent, maar om 21.00 uur ging de generator uit en was het donker. Restte ons niets anders, dan te gaan slapen, maar dat kwam goed uit, omdat we vroeg op wilde staan voor de zonsopkomst.