14 november El Calefate - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu 14 november El Calefate - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van hansrenee - WaarBenJij.nu

14 november El Calefate

Door: Webmaster

15 November 2007 | Argentinië, Buenos Aires

Woensdag om 8.15 uur opgestaan. Een goed en uitgebreid ontbijt. Vandaag eerst met 4x4 landrovers naar Los Balcones, een berg van 1100m boven El Calefate waar je een mooi uitzicht zou hebben over El Calefate, het meer Lago Argentinas en bergen van de moreno (gletsjers).

El Calefate zelf ligt op ca. 180 m hoogte. De temperatuur is ongeveer 9 graden. Vandaag scheen de zon en was het uitzonderlijk warm (aldus de gids). De weg omhoog was interessant, er werd veel verteld over de ontstaansgeschiedenis van El Calefate en haar omgeving. Ook over de (geringe) vegetatie. In deze omgeving regent het slechts 200 mm per jaar, 80 km naar het noorden 3000mm!!. Vanwege de geringe neerslag is er dus ook nagenoeg geen vegetatie. Voor het houden van 1 schaap heb je 2 ha grond nodig, voor 1 koe is dat zelfs 8 ha. Kan je na gaan hoe groot de hacienda's (estancia´s) moeten zijn. We hadden inderdaad prachtige uitzichten op het meer, het plaatsje en de sneeuwbergen in de omgeving. Op het meer waren zowaar al ijsbergen te zien, afkomstig van de 80 km verderop gelegen gletsjers. Halverwege was er in een tent een koffiebreak. Hier zagen we nog 2 grijze vossen. Daarna weer afgedaal naar het dal. Onderweg nog zeer bijzondere rotsformaties gezien met in rode kleur (ijzer) ronde vormen in de vorm van mexicaanse hoeden. Zeer bijzonder. Ook zagen we nog de struiken, genaamd El Calefate, waar het plaatsje naar vernoemd is. Waarschijnlijk hebben we ook nog 2 condors zien vliegen. De route was spectaculair, waar je absoluut niet met je personen wagen op terecht wilt komen, erg stijl, veel gaten en kuilen.

Terug in El Calefate (hotel) zijn we op de fiets gestapt en door het dorp gefietst en wat gegeten. Daarna naar laguna Nimez, een lagune waar veel vogels zitten (in het voorjaar nestelen). We hebben hier ca. 1 uur ronde een meertje gelopen en inderdaad veel verschillende soorten vogels gezien. Er waren zelfs flamingo´s!!, maar ook Argentijnse ganzen, en andere merken vogels.

Daarna in dorpje nog wat inkopen gedaan voor morgen.

Om 17.00 wederom met 4x4 richting Cerro Frias. Dit was wederom een prachtige tocht de berg op. Onderweg zagen we (nu zeker) 5 condors, die eerst op de berghelling zaten en vervolgens wegvlogen. Inmiddels werd het kouder en de alom bekende wind stak op. Boven op de berg hadden we prachtig uitzicht. Ook Fiz Roy (3557 m en gelegen bij El Chalten waar we overmorgen naar toe gaan) was goed te zien. Daarnaast natuurlijk de besneeuwde bergen van de Moteno Upsalla en Perito Moreno. Prachtig. Natuurlijk ook vanwege het avondlicht. Onderweg zagen we ook nog Guanaco´s (Lama´s). Boven op de top was het koud met een stevige koude wind. We zagen ook de bergen in Chili, in het Torres del Paine park waar we over 3 dagen zullen zijn. Deze bergen zijn veel ruwer/ruiger.

Na weer veel foto´s gemaakt te hebben zijn we naar beneden gereden. Eveneens over een zeer hobbelige en stijle weg. Voor het eerst zijn we door een bos gereden. Het is in deze streek zo droog dat de afgewaaide takken niet weg rotten. Deze liggen al jaren onder de bomen. Beneden in het dal met z´n allen gegeten in een estancia Allicia. Natuurlijk grote hoeveelheden vlees bereid op typisch argentijnse wijze (barbeque) en aardappelen/uien/soort pompoen. Erg lekker.

Om 23.00 uur waren we weer terug in het hotel. Even nog aan het dagboek gewerkt en naar bed. De hele dag was het weer goed geweest, alleen de temperatuur was ´s ochtends hoger dan ´s middags. Nu maar hopen dat het morgen, als we naar/op de gletsjer gaan, ook zo zal zijn. Overigens wagen zelfs Argentijnen zich niet aan weersvoorspellingen voor deze streek. 2 uur van te voren het weer voorspellen is al een probleem. Zo wisselvallig kan het hier zijn.

• 15 November 2007 - 14:45

Marijtje:

Leuk om zo vaak wat van jullie te horen en zo'n uitgebreid verslag!!! Jullie komen wel veel internet mogelijkheden tegen. Komt het thermo ondergoed al van pas? Dit had eigenlijk de laatste etappe van jullie reis moeten zijn want dan is de overgang naar Nederland niet zo groot. Het vriest hier 's nachts al.
    Op het eten letten is er niet bij begrijp ik. Had ik maar vlees in Argentinie gegeten ipv Nepal. Vandaag zijn de darmen rustig maar niet te vroeg gejuigd. Geen antibiotica van de huisarts gekregen omdat hij niet verwacht dat het een bacteriele infectie is. Op zijn advies geen melk- en melkproducten nuttigen. Gezien het feit dat het vandaag beter gaat is dat misschien mede een oorzaak.
    Hebben jullie nog iets gemerkt van de aardbeving in het noorden van Chili?

Veel plezier